EU version

Cestopis: Čím překvapila příměstská doprava v Uppsale?

Cestopis: Čím překvapila příměstská doprava v Uppsale?
foto: Redakce RAILTARGET/Cestopis: Čím překvapila příměstská doprava v Uppsale?
06 / 09 / 2023

Redakce RAILTARGET přináší další díl oblíbeného cestopisného seriálu o severské železnici. V tomto díle nás čeká výlet do Uppsaly, pohřebiště dávných švédských králů. Při přesunu jsme využili příměstskou linku.

Stockholm Odenplan / Redakce RAILTARGET

Uppsala je od nádraží Stockholm City vzdálena 58 minut jízdy vlakem. Využili jsme výhody, kterou nabízí příměstské vlaky (staví všude), a nastoupili na nádraží Stockholm Odenplan, které jsme měli doslova pod hotelem. Z této stanice jsme vyrazili ve 14.40 h. Za zmínku určitě stojí i to, že nádraží Odenplan je podzemní a na nástupištích je u kolejí poměrně hodně dveří, ale vlak zastaví jen u některých. U těch, u nichž vlak zastaví, svítí zelené světélko, zatímco tam, kde nezastaví, září nekompromisní červený křížek.

Nástupiště Stockholm Odenplan / Redakce RAILTARGET

Na cestě do Uppsaly nás vezla souprava X60 s maximální rychlostí 160 km/h, vyrobená francouzským Alstomem speciálně pro stockholmskou příměstskou dopravu. Málokoho překvapí, že disponuje pouze druhou třídou s uspořádáním 3+2 a je elektrická. Tato souprava má ovšem jednu drobnou nevýhodu – nemá toaletu. Zajímavé je, že příměstská stockholmská doprava má své vlastní koleje. Vlaky, které nejsou její součástí, mají paralelně vedoucí koleje, nebo jezdí úplně jinudy.

Souprava X60 / Redakce RAILTARGET

Nádraží v Uppsale má celkem 10 kolejí, z nichž koleje 2, 3 a 4 jsou hlavové a zbytek průjezdný. Hala nabízí kavárnu, potraviny, drogerii, skříňky na zavazadla i toalety. Nádraží má 2 budovy, přičemž ve staré se dnes nachází restaurace, zatímco nová funguje jako klasická nádražní hala. Před nádražím, ze kterého je to kousek do centra, se nachází autobusové nádraží.

Uspořádání 3+2 elektrické soupravy X60 / Redakce RAILTARGET

Po důkladné prohlídce jak staré, tak i novější Uppsaly, jsme se vydali ve 20.56 h zpět do Stockholmu stejným typem soupravy, jako kterým jsme do Uppsaly přijeli. Na Stockholm City jsme dorazili opět naprosto přesně ve 21.54 h.

Nádražní budova v Uppsale / Redakce RAILTARGET

Poněkud specifické je to s jízdenkami. To, že kontrola jízdenek probíhá na vstupních turniketech, se zdá být poměrně logickým řešením. O to více mě překvapilo, že jsme cestou zpět potkali revizory. Lístky se dají koupit přes stockholmskou SL nebo uppsalskou UL (provozovatel MHD v Uppsale). Každá z částí má svůj vlastní tarif a hranicí mezi těmito oblastmi je stanice Märsta, ale naštěstí si jde koupit přes aplikaci SL jízdenku až do Uppsaly a naopak. Paradoxem však zůstává, že tuto linku neprovozuje SL ani UL, nýbrž nadnárodní společnost MRT, jež spoluprovozuje třeba i metro v Sydney, Melbourne či Pekingu.

Souprava X60 / Redakce RAILTARGET

Cestovatelský tip: Ve Švédsku nehledejte, které toalety jsou pánské, a které dámské – obvykle jsou pro všechny společné.

Zdroj informací: Redakce

Tagy