foto: Redakce RAILTARGET/Cestopis: Čím překvapila příměstská doprava v Uppsale?
Redakce RAILTARGET přináší další díl oblíbeného cestopisného seriálu o severské železnici. V tomto díle nás čeká výlet do Uppsaly, pohřebiště dávných švédských králů. Při přesunu jsme využili příměstskou linku.
Uppsala je od nádraží Stockholm City vzdálena 58 minut jízdy vlakem. Využili jsme výhody, kterou nabízí příměstské vlaky (staví všude), a nastoupili na nádraží Stockholm Odenplan, které jsme měli doslova pod hotelem. Z této stanice jsme vyrazili ve 14.40 h. Za zmínku určitě stojí i to, že nádraží Odenplan je podzemní a na nástupištích je u kolejí poměrně hodně dveří, ale vlak zastaví jen u některých. U těch, u nichž vlak zastaví, svítí zelené světélko, zatímco tam, kde nezastaví, září nekompromisní červený křížek.
Na cestě do Uppsaly nás vezla souprava X60 s maximální rychlostí 160 km/h, vyrobená francouzským Alstomem speciálně pro stockholmskou příměstskou dopravu. Málokoho překvapí, že disponuje pouze druhou třídou s uspořádáním 3+2 a je elektrická. Tato souprava má ovšem jednu drobnou nevýhodu – nemá toaletu. Zajímavé je, že příměstská stockholmská doprava má své vlastní koleje. Vlaky, které nejsou její součástí, mají paralelně vedoucí koleje, nebo jezdí úplně jinudy.
Nádraží v Uppsale má celkem 10 kolejí, z nichž koleje 2, 3 a 4 jsou hlavové a zbytek průjezdný. Hala nabízí kavárnu, potraviny, drogerii, skříňky na zavazadla i toalety. Nádraží má 2 budovy, přičemž ve staré se dnes nachází restaurace, zatímco nová funguje jako klasická nádražní hala. Před nádražím, ze kterého je to kousek do centra, se nachází autobusové nádraží.
Po důkladné prohlídce jak staré, tak i novější Uppsaly, jsme se vydali ve 20.56 h zpět do Stockholmu stejným typem soupravy, jako kterým jsme do Uppsaly přijeli. Na Stockholm City jsme dorazili opět naprosto přesně ve 21.54 h.
Poněkud specifické je to s jízdenkami. To, že kontrola jízdenek probíhá na vstupních turniketech, se zdá být poměrně logickým řešením. O to více mě překvapilo, že jsme cestou zpět potkali revizory. Lístky se dají koupit přes stockholmskou SL nebo uppsalskou UL (provozovatel MHD v Uppsale). Každá z částí má svůj vlastní tarif a hranicí mezi těmito oblastmi je stanice Märsta, ale naštěstí si jde koupit přes aplikaci SL jízdenku až do Uppsaly a naopak. Paradoxem však zůstává, že tuto linku neprovozuje SL ani UL, nýbrž nadnárodní společnost MRT, jež spoluprovozuje třeba i metro v Sydney, Melbourne či Pekingu.
Cestovatelský tip: Ve Švédsku nehledejte, které toalety jsou pánské, a které dámské – obvykle jsou pro všechny společné.
Zdroj informací: Redakce