EU version

Cestopis: Česká princezna je nejpopulárnější dánskou královnou

Cestopis: Česká princezna je nejpopulárnější dánskou královnou
foto: Redakce RAILTARGET/Cestopis: Česká princezna je nejpopulárnější dánskou královnou
30 / 10 / 2023

Na závěr našeho cestování po Skandinávii jsme se podívali do Ribe, jednoho z nejstarších dánských měst. Do Ribe, kde nás přivítala i česká princezna, jsme se dostali z Kodaně na jeden přestup. To vše nabízí předposlední díl velkého cestopisu RAILTARGET o severské železnici.

V sobotu v 9.31 jsme odjeli z Kodaně vlakem do Brammingu. V Kodani jsme si museli vybrat správnou jednotku, protože byly dohromady spřaženy celkem 4 a jen jedna z nich jela naším směrem, neboť byla po cestě od ostatních odpojena. Naštěstí jsme měli rezervaci, takže hledání správného vozu bylo o poznání jednodušší. Spoj opět provozuje společnost DSB. Všechny 4 jednotky byly IR4. Mému pravidelnému čtenáři je tato jednotka jistě velmi povědomá, neboť je zvenku velmi podobná jednotce X1, se kterou jsme se tu tolik najezdili.

Nicméně, pár rozdílů by se mezi nimi jistě našlo. Tím hlavním rozdílem je samozřejmě výrobce.  Jednotka IR 4 byla vyrobena společností ABB Scandia jako elektrická verze jednotek IC 3 (zatímco X31 byla vyrobena, jak již víme, společností Bombardier). Typ IR4 používá kromě DSB i španělské Renfe či dráhy v Izraeli. Její maximální rychlost činím180 km/h a je velkoprostorová s klasickým uspořádáním 2+2 v první i druhé třídě. V první třídě je možné využít i rozpustnou kávu, čaj i vodu, které jsou k dispozici opět zdarma. Každého jistě potěší i menší snídaně skládající se z pečiva, džemu, másla a sýru, kterou nabízí průvodčím cestujícím první třídy zdarma. I díky těmto zpestřením cesta utekla jako voda a my ve 12.20 h vystupovali nádraží v Brammingu.

Redakce RAILTARGET

V Brammingu jsme museli počkat 50 minut na přípoj, k čemuž nám skvěle posloužila nádražní kavárna. Uteklo to a v 13.10 h jsme se již usazovali do vlaku směr Ribe, který provozovala nám v Česku dobře známá společnost Arriva. Dvouvozová dieselová jednotka LINT 41, kterou u nás mimochodem využívá i společnost LeoExpress, byla vyrobena společností Alstom. Dosahuje rychlosti až 120 km/h a je vybavena i zásuvkami a Wi-Fi připojením. Za pár minutek jsme ve 13.27 vystupovali v Ribe.

Místní nádraží má pouhé 2 koleje, vedle něho je autobusová zastávka a hala je uzavřená. Nachází se asi 500 metrů od centrálního náměstí tohoto menšího města, ke kterému si dovolím i jednu historickou poznámku.

V Ribe jsme byli ubytováni v penzionu jménem Dagmar, pojmenovaném po jedné dánské královně z 13. století, která zde má shodou okolností i sochu. Kromě toho, že se jedná o nejstarší hotel v celém Dánsku, je pro českého čtenáře jistě mnohem více vzrušující fakt, že ta neznámá královna Dagmar se narodila pod jménem Markéta Přemyslovna jako dcera jistého Přemysla Otakara I. Ještě větším šokem ale bude pro mého čtenáře fakt, že tato česká, ve své vlasti prakticky neznámá princezna, se stala, a dosud je jednou z nejpopulárnějších královen v celé dánské historii, za což vděčí kromě své pravděpodobně neobyčejně vlídné povahy také svému tragickému osudu.

Redakce RAILTARGET

Cestovní tip: Pokud budete v Ribe, určitě navštivte vikingské muzeum nacházející se přímo naproti vlakovému nádraží, které vás provede dlouhou historií tohoto města.

Zdroj: Ondřej Čech

Tagy