EU version

Vlaky skoro na čas. Průměrné zpoždění jen 47 sekund. Kde je zádrhel?

Vlaky skoro na čas. Průměrné zpoždění jen 47 sekund. Kde je zádrhel?
foto: ČD / Public Domain /Zpoždění u vlaku
26 / 08 / 2024

Většina vlaků Českých drah dorazí do stanice včas, a když už se zpozdí, průměrné zdržení je pouhých 47 sekund. Největší zádrhel? Křižování vlaků na jednokolejných tratích, které tvoří neuvěřitelných 77,5 % české železniční sítě. České dráhy vypravily letos už přes 1,2 milionu spojů a přesnost se stále zlepšuje.

České dráhy dosáhly v první polovině roku 2024 zlepšení přesnosti příjezdů svých vlaků. Podle tiskové zprávy společnosti dorazilo do cílové stanice včas 89,3 % vlaků, což je o půl procentního bodu více než ve stejném období roku 2023. Celkem České dráhy v prvních šesti měsících letošního roku vypravily přes 1,2 milionu spojů, jak uvádí tisková zpráva společnosti. 

Největší zpoždění vlaků jsou způsobena sledem vlaků, tedy nutností čekat na křižování nebo předjíždění, což je problém hlavně na jednokolejných tratích. Ty tvoří 77,5 % železniční sítě v České republice. „Například v sousedním Rakousku je podíl jednokolejných tratí zhruba 56 %, v Německu dokonce jen 45 %. To znamená, že vlaky u nás častěji čekají na protijedoucí soupravy nebo předjíždějí pomalejší vlaky,“ uvádí dále tisková zpráva.

Pokud jde o zpoždění způsobená samotným dopravcem, ta tvoří jen 1 % všech případů. „Tyto zpoždění vznikají nejčastěji kvůli delšímu nástupu a výstupu cestujících, například při přepravě skupin nebo osob se sníženou schopností pohybu, které potřebují speciální plošiny,“ konstatují dále České dráhy. Dalšími důvody jsou technické závady na vlacích nebo pozdní příprava soupravy k odjezdu.

Kromě sledů vlaků, které tvoří 26,9 % zpoždění, patří mezi časté příčiny čekání na přípojné vlaky (19,6 %) a plánované výluky na trati (12,2 %). V případě výluk dochází často k omezení kapacity trati nebo ke zdržení kvůli náhradní autobusové dopravě.

Za zmínku stojí také pátý nejčastější důvod zpoždění, který se týká mezinárodních vlaků. Podle Českých drah toto zpoždění vzniká na síti sousedního provozovatele. Přestože se jedná o malý počet spojů, ukazuje to na dobrou úroveň přesnosti českých vlaků ve srovnání s jinými evropskými zeměmi.

Podle statistik Českých drah se průměrné zpoždění vlaku způsobené dopravcem pohybuje kolem 47 sekund. Většina zpoždění je tedy způsobena vnějšími faktory, jako je stav železniční sítě nebo provozní omezení.

Tisková zpráva také uvádí, že mezi další časté příčiny zpoždění patří mimořádné události, jako jsou nehody na přejezdech nebo nepříznivé povětrnostní podmínky.

Zdroj: ČD 

Tagy