foto: České dráhy/České dráhy vylepšují interiér bistrovozů
Koberce místo linolea v oddíle 1. třídy, renovované a přečalouněné sedačky, modernější Wi-Fi zařízení nebo nové řídicí jednotky dveří umožňující stranově selektivní blokování nástupních dveří dostanou při periodické obnově vyššího stupně bistrovozy s oddílem první třídy typu ARmpee832.
„Vozy kombinující místa k sezení a restaurační oddíl nám umožňují v dálkových vlacích zajistit efektivně jak širokou nabídku občerstvení, tak zároveň zajistit komfortní místa pro cestující. V uplynulých letech jsme takto zmodernizovali 18 původně restauračních vozů, které nasazujeme například na Valašské a Jižní expresy. Nyní jsme se pustili do modernizace dalších 6 původních bistrovozů. Ty řadíme například do spojů Silesia a Cracovia na linkách z Prahy přes Ostravu do Krakova a Varšavy. Díky modernizaci se zvýší komfort a bezpečnost cestování a bude zajištěna životnost vozů na dalších zhruba 10 až 15 let,“říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.
V rámci modernizace dojde v restauračním oddíle k dosazení nových stolů a sedaček, které promění dosavadní vnitřní styl vozu z bistra na klasickou restauraci. Rekonstrukcí a přečalouněním projdou barové stoličky i komfortní sedačky v oddíle 1. třídy. Ve voze bude dosazeno modernější zařízení Wi-Fi. Na podlaze v restauračním oddíle a na představcích bude položeno nové linoleum. V oddíle 1. třídy bude nově umístěn koberec, který zlepší vizuální vzhled oddílu, přispěje k většímu pohodlí a k dalšímu snížení hladiny hluku. Dveře budou doplněny o systém stranově selektivního blokování dveří (SSOD / LAT), které ovládá strojvedoucí. Systém brání vystoupit cestujícím mimo nástupiště nebo otevření dveří během jízdy.
Modernizaci vozů ARmpee832 provede dceřiná společnost Českých drah DPOV v průběhu roku 2023. U prvních vozů již byla zahájena. Celkové investiční náklady jsou v hodnotě přibližně 15 milionů korun. Vozy jsou deponovány v OCÚ Východ v provozní jednotce Bohumín.
Současné vozy typu ARmpee832 byly vyrobeny v roce 1984 ve východoněmecké vagonce v Budyšíně pro ČSD. Původně šlo o kombinované vozy s restauračním oddílem (24 míst) a lehátkovými oddíly (30 míst). Dopravce je využíval především na nočních spojích mezi východní a západní části Československa. V roce 1994 byly vozy v majetku ČD rekonstruovány na kombinující bistrooddíl a oddíly 2. třídy. V letech 2009 a 2010 pak prošlo celkem 6 vozů modernizací na typ ARmpee s velkoprostorovým oddílem 1. třídy s 22 místy a bistrooddílem s barovou částí se 14 místy. Do vozů byla doplněna klimatizace, došlo ke zvýšení maximální rychlosti ze 140 na 160 km/h a byly dosazeny další moderní technické prvky. Většina z původně 20 vyrobených vozů zůstala po rozdělení federace na Slovensku.
Zdroj: České dráhy
Tagy