EU version

České dráhy v kondici: 9 z 10 vlaků přijede přesně

České dráhy v kondici: 9 z 10 vlaků přijede přesně
foto: České dráhy/odjezdová tabule
15 / 08 / 2025

Přesnost vlaků Českých drah zůstává stabilní – v první polovině roku dorazilo včas devět z deseti spojů. Statistika sleduje celý průběh jízdy, nejen výchozí a cílovou stanici.

„V první polovině roku bylo vypraveno skoro 1,2 milionu spojů, z toho 1 077 758 vlaků jelo na čas. Údaje o přesnosti vychází z 24 milionů údajů o jejich příjezdech a odjezdech po celé trati. Jízdní řád byl splněn na 89 %. Pokud bychom se zaměřili pouze na zpoždění způsobená dopravcem, pak by jelo na čas 98,8 % všech vlaků,“ říká podle tiskové zprávy ČD Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah. 

Tradičně nejvíce zpoždění vzniká z důvodů, které nesouvisejí přímo s dopravcem. Jde především o křižování a předjíždění vlaků, čekání na přípoje či obraty souprav, hnacích vozidel a personálu mezi jednotlivými spoji. Tyto okolnosti se podílely na více než šedesáti procentech případů zpoždění.  

Významný vliv zde hraje historické uspořádání tratí: většina české železniční sítě - téměř čtyři pětiny všech tratí - je stále jednokolejná. V okolí větších aglomerací pak bývají k dispozici nanejvýš dvoukolejné tratě. Pouhé jedno procent všech tuzemských tratí tvoří úseky se třemi a více kolejemi. V tomto ohledu výrazně zaostáváme za zahraničím, kde jsou - zejména ve velkých městech - běžné čtyř a více kolejné tratě, které umožňují oddělit dálkovou, regionální a nákladní dopravu. Tuto praxi můžeme pozorovat například v saských Drážďanech, poblíž česko-německé hranice. 

 

Vliv provozovatele a technických závad 

Za pětinu případů narušení jízdního řádu zodpoví provozovatel dráhyNa vině jsou většinou plánované výluky nebo poruchy zabezpečovacích zařízení. Nejmenší podíl pak připadá dopravci, zejména z důvodu technických závad hnacích vozidel, přípravy vlaku nebo prodlouženého pobytu ve stanici, například při vyšší frekvenci cestujících, uvádí tisková zpráva Českých drah. Celkové plnění jízdního řádu na úrovni téměř devadesáti procent je srovnatelné s prvním pololetím loňského rokuje považováno za stabilní.  

 

Drobná zpoždění vs. výjimečné případy 

Nejpravděpodobnější zpoždění, pokud k němu dojde, je mezi šestipatnácti minutami. Právě takové zdržení zaznamenalo necelých devět procent spojů. Pravděpodobnost, že vlak nabere zásadní zpoždění, tedy více než hodinu, je naprosto zanedbatelná, konkrétně činí méně než 1:1400, tedy pouhých 0,07 %. 

Parametr „Plnění jízdního řádu“ slouží ke zhodnocení časové spolehlivosti vlaků. Hodnocení vychází z odjezdů a příjezdů na všech bodech trasy, včetně nácestných stanic. U mezistátních spojů se za odjezd a příjezd považuje přechod státní hranice. Čas jízdy je považován za přesný, pokud nepřekročí toleranci pěti minut, upozorňuje tisková zpráva Českých drah. V zahraničí bývají podobná kritéria benevolentnější, v některých zemích je dálkový vlak považován za včasný, pokud jeho zpoždění nepřesáhne patnáct minut. 

 

 

Tagy