foto: AŽD LinkedIn, se svolením /Autonomní vlak EDITA od AŽD
Česká společnost AŽD přepsala dějiny evropské železnice s autonomním vlakem EDITA, který zvládá přepravu cestujících na otevřené trati bez přímého zásahu strojvedoucího. Technologie kombinující umělou inteligenci, senzory a digitální komunikaci míří k plnému nasazení v běžném provozu.
Česká společnost AŽD informovala na svých webových stránkách o zásadním milníku evropské železniční dopravy. Představila totiž první autonomní vlak určený pro přepravu cestujících v běžném provozu na otevřené trati. Prezentace proběhla na trati Kopidlno – Dolní Bousov ve spolupráci se Správou železnic a za účasti ministra dopravy Martina Kupky. Autonomní vlak české výroby s názvem EDITA se pohybuje bez přímého zásahu strojvedoucího, a přesto dokáže zajistit bezpečný a plynulý převoz cestujících.
EDITA poprvé v otevřené krajině
Autonomní vlaky nejsou zcela novým konceptem – běžně fungují například na letištích nebo v městských dopravních systémech. Tam se ale pohybují v uzavřených koridorech zabezpečených ploty či tunely, a jsou tak chráněny od vnějších vlivů.
Zásadní rozdíl tedy spočívá v tom, že vlak AŽD se pohybuje v otevřené krajině s řadou proměnných faktorů, jako jsou přejezdy, nečekané překážky, nebo volně se pohybující osobamy či zvířata. Tímto krokem společnost AŽD dokázala, že technologie autonomního řízení už nejsou jen laboratorním experimentem, ale zvládají i komplexní prostředí běžného železničního provozu.
EDITA od AŽD: Modernizovaný motorák v novém kabátě
Experimentální drážní vozidlo EDITA 811.111 vzniklo modernizací motorového vozu 810.111 a je vybaveno řadou pokročilých technologií, včetně kamer, lidarových senzorů nebo umělé inteligence umožňující vzdálenou komunikaci s infrastrukturou. Cestující budou přepravováni v rekonstruovaném přívěsném voze řady 010, který jim umožní prostřednictvím displejů sledovat záznamy z palubních senzorů. To přispívá nejen k větší informovanosti, ale i k důvěře v bezpečnost autonomního provozu.
„Cestující si budou při plném autonomním provozu v budoucnu asi chvíli zvykat na to, že na stanovišti strojvedoucího nebude nikdo sedět a vše budou rozhodovat superrychlé a bezpečné počítače s umělou inteligencí a schopností učit se, s využitím kamer, lidarů, dalších senzorů a komunikace s traťovou částí, které tak společně ve výsledku dokážou vidět mnohem dál než strojvedoucí a nikdy nepodlehnou únavě,“ uvedl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.
.jpg)
Ministr dopravy Martin Kupka projekt označil za důkaz technologické vyspělosti českého železničního průmyslu. „Po zavedení zabezpečovače ETCS je to další krok k digitalizaci dopravy. Otevíráme tím cestu pro nové modely provozu, které zvyšují efektivitu i bezpečnost,“ uvedl.
Psali jsme
ETCS se blíží. Česko systém spustí od 1.1. 2025 na 620 kilometrech železnic. „Žádná jiná evropská země ho najednou nespustila v takovém…
AŽD na cestě k plné automatizaci
Celý systém je řízen dispečerem ze stanice Kopidlno, se záložním centrem v Dětenicích. Zatímco v úvodní fázi bude na palubě stále přítomen strojvedoucí pro případ nouzového zásahu, cílem projektu je dosáhnout plně autonomního provozu bez přímé lidské asistence. To však vyžaduje změny v legislativě, na kterých AŽD aktivně spolupracuje s příslušnými úřady.
Do budoucna plánuje AŽD nasadit autonomní technologii i na dalších tratích. Ambicí je proměnit do roku 2030 tzv. Švestkovou dráhu v Ústeckém kraji (Čížkovice – Obrnice), kde firma zajišťuje každodenní dopravu v rámci linky U10, v plně autonomní železniční úsek.
Jízdy autonomního vlaku EDITA budou během roku 2025 probíhat pouze v předem určených víkendových a prázdninových termínech, přičemž každý den budou vypraveny tři páry spojů.