EU version

„Brzy budeme jako v Indii - na střechách a náraznících," obuli se lidé do slovenských železnic

„Brzy budeme jako v Indii - na střechách a náraznících,&quote; obuli se lidé do slovenských železnic
foto: ŽSR / public domain /vlak
14 / 10 / 2024

ZSSK chtěly upozornit na důležitost duševního zdraví, ale setkaly se s bouřlivou kritikou. Lidé si ve veřejné diskusi pustili do slovenských železnic. Cesta vlakem mi nyní nahání hrůzu, tvrdí někteří z nich.

Nedávno si svět připomněl, jak důležité je duševní zdraví. V roce 1991 Světová federace za duševní zdraví (WFMH) vyhlásila jako Světový den duševního zdraví, jehož cílem je zvýšit povědomí o otázkách duševního zdraví po celém světě.

Tématem Světového dne duševního zdraví pro rok 2024 bylo, že je čas prioritizovat duševní zdraví i na pracovišti. Vytvoření bezpečného a zdravého pracovního prostředí může působit jako ochranný faktor pro duševní zdraví a zároveň ovlivnit celkovou kvalitu života a produktivitu.

Práce je bezpochyby spojena s cestou do práce pro mnohé lidi. ZSSK provozuje průměrně 1 723 vlaků denně, včetně 8 IC vlaků, 273 ostatních dálkových vlaků a 1 442 regionálních a příměstských spojů, takže je jasné, že vlaky přepravují obrovské množství lidí. Na tento den nezapomněly ani slovenské železnice ZSSK. Zveřejnily na sociální síti příspěvek, který však vyvolal bouřlivou debatu, do které se zapojily i samotné železnice.

ZSSK vyvolaly bouřlivou debatu ohledně duševního zdraví

S prací je nepochybně spojena cesta do práce pro mnohé lidi. ZSSK provozuje průměrně 1 723 vlaků denně, což naznačuje, že vlaky přepravují obrovské množství lidí. Na tento den nezapomněly ani slovenské železnice ZSSK.

„Při příležitosti Světového dne duševního zdraví vám připomínáme, jak důležité je starat se o svou psychickou pohodu. Přečtěte si knihu, na kterou jste neměli čas. Zapište si své myšlenky do deníku. Plánujte nové zážitky. Užijte si krásy krajiny z okna vlaku. Starajte se o sebe, odpočiňte si a nezapomeňte – požádat o pomoc je vždy v pořádku,“ napsaly ZSSK na sociální síti.

Slovenské železnice trnem v oku

RAILTARGET si ale všiml, že pod příspěvkem se zvedla vlna komentářů. Často ironických až negativních. Barbara Bartišková sdělila na základě vlastních zkušeností, že cesta vlakem je v dnešní době hazardem pro život a duševní zdraví. „Zpoždění po celém Slovensku nikomu nepomohla k duševnímu zdraví, a už nemluvím o poslední události u Lučence, kdy životy visely na vlásku! Cesta vlakem mi nyní nahání hrůzu! Co se to děje se železnicí? Nerozumím tomu,“ lamentovala. 

Pobouřeně reagoval i Milan Poživenec. „Že se nestydíte to napsat. Opět vlak na trase Vrútky - Prievidza přeplněný. Rodina s kočárkem se sem nemá jak dostat. Brzy budeme jako v Indii – na střechách, na náraznících a ještě se pokuste vybírat vstupné,“ postěžoval si rázně. 

ZSSK reagovaly tím, že standardní vlaky vedené ve veřejném zájmu počítají i s místy na stání. „Pokud chcete cestovat pohodlně, doporučujeme zakoupení místa na sezení, nebo zvolit IC vlaky ZSSK na trase Košice - Bratislava,“ napsali diplomaticky.

Odpověď ze ZSSK zvedla ale ze židle také Evu Dubovskou. „Moje duševní zdraví při každodenním cestování vlakem je v žalostném stavu, kvůli neustálému zpožění,“ napsala.

ZSSK: Investiční dluh

Tentokrát byla odpověď širší, ale stále v obecném a diplomatickém duchu. „Snažíme se dělat všechno, abychom cestujícím zajistili pohodlné doručení do cíle, ale ne vždy je možné se z objektivních důvodů vyhnout zpoždění. Věřte, že každé zpoždění analyzujeme a snažíme se mu předcházet. Nejvíce za to může stav infrastruktury a většinou je to důsledek toho, že se na Slovensku po vzniku SR přibližně 20 let do rozvoje železnice téměř neinvestovalo. Dnes se tento investiční dluh jen velmi těžko dohání,“ reagovaly na přestřelku ZSSK.

Železnice zároveň dodaly, že jako národní dopravce neřeší problémy s infrastrukturou. Ty mají podle ZSSK v kompetenci Železnice Slovenské republiky (ŽSR). „Pokud jde o zpoždění, snažíme se udělat vše pro to, abychom cestujícím zajistili pohodlnou cestu do cíle, ale ne vždy je možné se z objektivních důvodů vyhnout zpoždění. Příčin je hned několik – technické problémy, personální kapacita, mimořádnosti v kolejích,“ dodali.

Dopravci, strojvedoucí, aktivisté z oboru železniční infrastruktury a zejména cestující na tyto problémy poukazují už několik let. Občanská iniciativa Na železnicu dokonce pořádá tiskové konference, aby poukázala na stav železniční infrastruktury, ať už v oblasti nákladní nebo osobní vlakové dopravy.

Opravdu existuje řešení na všechno?

ZSSK na svém webu při příležitosti Světového dne duševního zdraví také zveřejnily výzvu k vnímání pocitů druhých. Dodali, že v každé situaci existuje řešení.

V této souvislosti zmínili i výraznou podporu zaměstnanců železnic. „Naši strojvedoucí čelí nesmírné odpovědnosti a náročným situacím, včetně těch nejtěžších, jako jsou srážky vlaku s osobou. Duševní zdraví strojvedoucích je klíčové nejen pro jejich osobní pohodu, ale také pro bezpečnost tisíců cestujících, které denně přepravují. V rámci rozšiřování podpory připravujeme také další možnosti, aby měli strojvedoucí a ostatní zaměstnanci přístup k širší a efektivnější psychologické pomoci, čímž chceme posílit jejich duševní pohodu v náročných situacích,” řekl generální ředitel ZSSK Peter Helexa.

ZSSK tvrdí, že svým strojvedoucím po tragických srážkách s osobou poskytují okamžitou pomoc a podporu. „Po této traumatizující události nesmí dokončit jízdu, nahradí je kolega. Následně zůstávají doma sedm dní v rámci mimořádného volna. Kromě toho jim zaměstnavatel nabízí možnost psychologického poradenství prostřednictvím odborníků, kteří jsou připraveni jim pomoci překonat těžké chvíle. I když mnozí strojvedoucí preferují čerpání mimořádné dovolené, psychologickou podporu mají vždy k dispozici, aby jim pomohla vyrovnat se s následky tragédie,“ shrnuli.

Je třeba poznamenat, že železnice jsou aktuálně v procesu modernizace s důrazem na rychlost a kvalitu služeb. ZSSK pokračuje v modernizaci. To se týká i systémů řízení a vlakových souprav. Od Bratislavy po Žilinu a také pod Tatrami se již jezdí rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Doprava po kolejích je podle ministra dopravy Jozefa Ráža nejekologičtější a také Brusel je ochoten financovat modernizaci železniční infrastruktury.

Do rekonstrukcí už směřují stovky milionů eur. Aktuálně se pracuje na železničním uzlu Žilina, což je jedna z největších investic v objemu více než 300 milionů eur. Probíhá také rekonstrukce tratě od Čadce po hranice s Českem, ale také na západním Slovensku.

Prioritizace duševního zdraví na pracovišti

„Světový den duševního zdraví se každoročně koná 10. října, aby zvýšil povědomí o otázkách duševního zdraví a mobilizoval úsilí na podporu duševního zdraví. Tento den poskytuje příležitost všem zainteresovaným stranám hovořit o své práci a o tom, co je třeba udělat, aby se péče o duševní zdraví stala realitou pro lidi. Také upozorňuje na to, že duševní zdraví je pro člověka velmi důležité a zaslouží si stejnou pozornost a péči jako zdraví tělesné,“ shrnul Úřad veřejného zdravotnictví SR (ÚVZ SR) na svém webu.

Nejrozšířenějším psychickým onemocněním je podle ÚVZ deprese. „Každoročně na Slovensku stoupá počet lidí navštěvujících psychiatrické ambulance. Podle statistik z Národního centra zdravotnických informací výskyt nových duševních poruch roste přibližně o 23 procent ročně,“ uvedli z ÚVZ.

Zdroj: ZSSK; UVZ; RAILTARGET

Tagy