foto: Wikimedia commons / public domain/Slavnostní otevření tratě 1906
Bohinjská železniční trať nabízí turistům výhled na slovinské Alpy i jezero Bled. V minulosti hrála trať významnou roli a my přinášíme její historii.
Mezi jedny z nejkrásnějších železničních tratí se řadí také slovinská Bohinjská železnice. Cestující si mohou z pohodlí vlaku vychutnat nádheru slovinských Alp. Projížďka impozantní krajinou je zážitkem pro každého, ale na své si přijdou především milovníci parních lokomotiv. Člověk se náhle ocitne v minulém století a vychutnává si krásy přírody, které ho po celou dobu jízdy obklopují.
Psali jsme
Flix, rychle rostoucí společnost v oblasti technologie a mobility, oznamuje, že z Liberce, Prahy i jižních Čech budou Benátky a italské…
Bohinjská železnice jako spojnice vnitrozemí s mořem
Účel výstavby železniční tratě byl strategický. Cílem bylo vytvořit spojení, který by umožnilo přepravu ze západního Rakouska a jižního Německa do klíčového přístavu v Terstu. V té době se přístav nacházel na území Rakouska-Uherska. Vlak začíná jízdu ze stanice městečka Jesenice. Cílovou stanicí je Terst, který se v současné době nachází na italském území. Stavební práce začaly již roku 1900. Na trati se nachází 28 tunelů a více jak 65 mostů.
Nejznámnější je most Solkan, který byl během První světové války zničen. Nynější podobu získal v roce 1927, kdy byl viadukt obnoven. Solkan se pyšní nejdelším obloukem, který je dlouhý 85 metrů. Trať je také známá pro šest kilometrů dlouhý Bohinjský tunel. K otevírací ceremonii došlo roku 1906. Jednalo se o slávu takového rozměru, že se slavnostního otevření zhostil František Ferdinand d´Este.
Dnes atrakce, v minulosti klíčová cesta pto zásobu vojáků
Pojďme trochu do historie. Železniční trať hrála důležitou roli v První světové válce. Díky její výstavbě bylo možné po kolejích zásobovat vojska, která bojovala na území Soči. Dráha ale postupem času přestala mít význam, a to především kvůli rozpadu Rakouska-Uherska. Pro bývalou Jugoslávii sloužila trať jako turistická atrakce, což přetrvalo až dodnes. Od roku 2004 je dráha opět využívána pro propojení Evropy s Jadranským mořem. Železniční trať je dnes známá především jako zážitková trasa.
Cestující se díky ní mohou vrátit zpátky do minulosti a zároveň si užívat krásy slovinské přírody. Cesta nabízí krásu Julských Alp. Nechybí ani výhled na známé jezero Bled, které se proslavilo především kostelem, který je postaven na ostrůvku uprostřed jezera. Není překvapevím, že takový unikát přilákává celoročně nespočet turistů.
Podoba Bohinjské železnice dnes
Pokud se krásy slovinské přírody lákají a rádi byste přidali ještě něco navíc, jízda po Bohinjské železnici je rozhodně dobrá volba. Čeká vás nezapomenutelný žážitek. Provozovatelé mysleli opravdu na vše. Vagóny jsou taženy parní lokomotivou, která ve spojení s krásou přírody působí impozantně. Na cestě se mohou turisti pohostit v připraveném jídelním voze. Není nic krásnějšího, než výhled na monumentální Alpy a u toho popíjet víno.
Psali jsme
EP Holding a Slovinské dráhy se dohodly na vytvoření společného podniku. Energetický a průmyslový holding českého miliardáře Daniela…
Zdroje: stoplusjednicka.cz, cklub.cz, tn.nova.cz