EU version

Baltic Express: Šestnáctkrát objel zeměkouli, teď k moři i na lůžku

Baltic Express: Šestnáctkrát objel zeměkouli, teď k moři i na lůžku
foto: České dráhy/Baltic Express na pražském hlavním nádraží
18 / 03 / 2025

Nový česko-polský spoj Baltic Express vozí cestující k Baltskému moři již tři měsíce. Pojďme se podívat, jak se v něm cestuje, jaké jsou jeho (ne)výhody a jaké novinky nabídne.

Mezinárodní spoj Baltic Express vozí cestující k Baltskému moři už tři měsíce. Sami jsme se vlakem vypravili. Naše zážitky s novými vlaky na trase Praha – Gdyně jste si mohli přečíst v naší nedávné reportáži, kterou RAILTARGET zveřejnil v lednu tohoto roku. Připomeňe si naše dojmy. S cestou jsme byli spokojení tak na půl.

Na cestě do Gdyně jsme ocenili minimální zpoždění a milé cestující. Potěšil nás i jídelní vůz, přestože byl k vlaku připojen až v polské Vratislavi. Do té doby jsme si pohodlně vystačili s palubním minibarem. Zpáteční cestou jsme chytli trochu zpoždění.

Nutno podotknout, že Baltic Express je v provozu tři měsíce. „Naše nové vlaky Baltic express za tu dobu ujely už skoro 640 tisíc kilometrů, což je jakoby šestnáctkrát obkroužily celou zeměkouli. Z české strany vidíme největší zájem o cestování v úseku mezi Prahou a Wrocławí, kde nabízíme přímé spojení poprvé v historii s dojezdovým časem pod 4 hodiny. Těší nás, že v rámci hodnocení spokojenosti s cestou patří Baltic expressy mezi nejlépe hodnocené linky s průměrnou hodnotou 4,37 hvězdiček z 5,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. 

Vlakem je to větší pohoda, tvrdí cestující Baltic Expressu 

Trochu jsme prozkoumali názory ostatních cestujících.Podívali jsme se například na cestovatelský blog s názvem S dětmi v báglu, kde jsme si přečetli oslavné i kritické komentáře k Baltic Expressu. Například uživatelka Monika v komentáři napsala, že cesta novým spojem podle jejího názoru není ani rychlejší ani levnější než jízda autem.

Další z komentujících Jana oceňuje, že vlak je oproti automobilu udržitelnější a nabízí větší pohodlí a zážitek z cesty. To potvrzuje i Pavlína, která možnost cestovat vlakem vnímá jako skvělou alternativu k řízení auta. S jejím názorem souhlasí i autorka blogu, která napsala: „No právě, to řízení je k prdu. Je to dlouhý, únavný, vlakem větší pohoda.“

Porovnávání s leteckou dopravou zmiňuje i další komentující Kateřina pod příspěvkem v cestovatelské skupině o Polsku: „Určitě by mě to lákalo jet vlakem, nicméně, i letecky je cena srovnatelná. Z Prahy.“ Pod komentářem se objevila odpověď od Martina, který oponuje. „V letadle si nemůžete jen tak chodit, pozorovat panoramata, nemůžete sledovat různá nádraží na cestách apod,” kontroval. Opět se tak setkáváme se srovnáváním dvou odlišných dopravních prostředků i přístupů k cestování. Zatímco jedni se chtějí, co nejrychleji dostat z bodu A do bodu B, druzí na cestování vlakem oceňují, že „i cesta může být cíl“.

Baltic Express se chystá na turisty

Na Facebooku se diskutuje také o obsazenosti Baltic Expressu. Někteří cestující si všimli, že obsazenost spojů je spíše průměrná, jak jsme se dočetli v komentářích pod příspěvkem ve skupině Milujeme vlaky. Podle nich ale také závisí na denní době – ráno bývají kupé plnější, večer naopak spíše prázdné. Komentující Nikola uvedla, že menší obsazenost spojů je způsobena roční dobou, kdy aktuálně trať využívají spíše lidé, kteří v okolních oblastech bydlí. S přibývajícími slunečnými dny by ale mělo přibývat turistů bažících po dovolené nebo prodlouženém víkendu u Baltského moře. 

Lůžkové vozy z Prahy až k moři: Baltic Express 

Zaznamenali jsme ale také výtky k tomu, že nevýhodou nočních spojů Baltic Expressu jsou chybějící lůžkové vozy, které jsou nasazovány až v Polsku. Do té doby si tak cestující mohou zdřímnout pouze na sedačkách. To je ale písní minulosti. České dráhy v  tiskové zprávě aktuálně uvádějí, že se již od 14. dubna můžeme těšit na pohodlnější spánek na celé trase. Lůžkový vůz bude nasazen již v Praze, a to na nočních spojích EC 460 (Praha–Gdyně) a EC 461 (Gdyně–Praha).

„Ve spolupráci s polským partnerským dopravcem PKP Intercity se pilně chystáme na zvýšenou poptávku po cestování v letní sezoně a do pilotního provozu od poloviny dubna na dva ‚noční‘ spoje přidáme lůžkový vůz. Už nyní přitom jednáme o dalších novinkách na Baltic expressech od příštího jízdního řádu,“ řekl k tomu Michal Krapinec. 

Podle tiskové zprávy budou lůžkové vozy disponovat osmi oddíly po třech lůžkách, dohromady tedy nabídnou celkem 24 lůžek. Celý vůz bude plně klimatizovaný a jednotlivá kupé budou vybavena samostatnou sprchou. Cestující budou moci využít spaní po třech, ale mohou si připlatit i za varianty Double pro spaní ve dvou či nejdražší Single. České dráhy již nyní nabízí možnost nákupu jízdenek spolu s lůžkovými příplatky.

 

Tagy