EU version

Autovlaky mizí z Hlaváku. Čeká je stěhování a půlroční pauza

Autovlaky mizí z Hlaváku. Čeká je stěhování a půlroční pauza
foto: ČD, public domain /Autovlak
05 / 11 / 2024

Od prosince se autovlaky z pražského hlavního nádraží na půl roku odmlčí. Kvůli stěhování terminálu do pražské Michle čeká řidiče dlouhá pauza, než si svá auta zase vyzvednou u nového terminálu.


Autovlak mezi Prahou a Slovenskem přeruší provoz kvůli stěhování terminálu

Autovlak z Prahy do Popradu a Košic přeruší zhruba na půl roku svůj provoz. Jeho pražský terminál se bude stěhovat z hlavního nádraží do provozní jednotky Českých drah Praha jih. Po otevření nového terminálu bude provoz autovlaku obnoven.

Revitalizace pražského hlavního nádraží si vyžádala přemístění autovlaku

Pokračující revitalizace území okolo pražského hlavního nádraží a také intenzivní provoz na největším českém osobním nádraží, které nyní odbaví kolem 1 000 osobních vlaků za den a jejichž počet v novém jízdním řádu ještě vzroste, si vyžádá přestěhování terminálu autovlaku.

Nový terminál autovlaku u Chodovské ulice zajistí snadný přístup

Nový terminál autovlaku vznikne v prostoru provozní jednotky Praha jih v pražské Michli. Příjezd k němu bude z Chodovské ulice a jeho snadnou dostupnost zajistí blízkost vnitřního silničního okruhu kolem Prahy. Jeho otevření se předpokládá v polovině roku 2025.

 

 

 

Z důvodu stěhování rampy a celého terminálu autovlaků do nové lokality bude provoz autovlaků zhruba na půl roku přerušen. K uzavření současného terminálu autovlaku dojde s koncem jízdního řádu 2024 dne 14. prosince, kdy na něm budou vyloženy poslední auta, která přijedou vlakem EN Slovakia ze Slovenska. Poslední přeprava aut z Prahy se kvůli oběhu autovozů Českých drah uskuteční ale už 12. prosince 2024. K obnovení provozu autovlaku dojde zhruba v polovině roku 2025. 

Nakládka a vykládka aut a nástup cestujících pak bude probíhat přímo v zázemí Českých drah v Praze Michli. To zjednoduší a zrychlí průjezd autovlaku pražským uzlem a především největším a nejvytíženějším osobním nádražím v Česku. Stanice Praha hlavní nádraží je stejně jako většina moderních velkých stanic v Evropě koncipovaná především jako průjezdná, ve které je možný jen omezený rozsah manipulací se soupravami. To se týká hlavně přepravní špičky, kdy stanice odbavuje v průměru i více než jeden vlak za minutu, a kdy také přijíždí autovlak. U něj je však nutná rozsáhlá manipulace s autovozy, kvůli které dochází ke vzájemnému ovlivňování posunu a provozu osobních vlaků. Nový terminál tyto komplikace odstraní. 

České dráhy provozují autovlak v kooperaci se slovenským dopravcem ZSSK. V současnosti jezdí autovozy z Prahy do Popradu-Tater a Košic.

 

Zdroj: Tisková zpráva ČD

Tagy