foto: ubahnverleih / CC0 / Wikimedia Commons /Alstom Coradia iLint / Antimonpolní úřad ČR ( ÚOHS)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) potvrdil, že Správa železnic postupovala v souladu se zákonem, když vyloučila společnost Alstom z výběrového řízení na zakázku ETCS.
Alstom patří mezi přední světové hráče v oblasti železniční dopravy a v Česku dlouhodobě rozšiřuje své aktivity. Jedním z jeho cílů bylo získat zakázku na instalaci ETCS v úseku od státní hranice s Německem po Kralupy nad Vltavou. Jenže Správa železnic, která soutěž organizovala, firmu z tendru vyřadila.
Alstom se proti rozhodnutí ohradil a podal podnět k ÚOHS. Snažil se dokázat, že jeho vyloučení nebylo oprávněné. Jenže předseda úřadu Petr Mlsna nedávno definitivně potvrdil, že Správa železnic měla k tomuto kroku právo. Podle jeho rozhodnutí jednala v rámci svých pravomocí a neporušila pravidla hospodářské soutěže.
Psali jsme
Výběrové řízení na provoz dálkových vlaků mezi Prahou a západními Čechami má nečekanou dohru. Do procesu vstoupil antimonopolní úřad a výsledek…
Proč Alstom neprošel přes ÚOHS?
Francouzský železniční gigant, který do soutěže vstoupil ve sdružení s TTC MARCONI a španělskou firmou Cobra Instalaciones y Servicios, byl z tendru vyřazen kvůli nesplnění požadavků na reference. Podle Správy železnic neodpovídala jedna z doložených zakázek podmínkám soutěže. Alstom se bránil a tvrdil, že vyloučení bylo neoprávněné.
Jenže ÚOHS už v prosinci 2024 rozhodl jinak – postup zadavatele označil za zákonný a stížnost Alstomu zamítl. Společnost se ale nevzdala a podala rozklad k předsedovi úřadu. Výsledek? Stejný verdikt. Mlsna všechny námitky v únoru 2025 smetl ze stolu a potvrdil, že vyloučení bylo v pořádku.
Alstom mimo jiné namítal, že prvoinstanční rozhodnutí bylo nepřezkoumatelné a že ÚOHS při jeho vydání chyboval. Ani tyto argumenty ale předseda úřadu neuznal. Verdikt je tedy definitivní – v této zakázce Alstom neuspěl.
Sporná reference: Nejasnosti, které Alstom nevyvrátil
Jedním z klíčových bodů celého sporu byla referenční zakázka, kterou Alstom předložil k doložení své kvalifikace. Jak ale uvedl předseda ÚOHS Petr Mlsna, zadavatel – tedy Správa železnic – nebyl schopen na základě dodaných dokumentů jednoznačně posoudit, zda Alstom splnil požadovaný rozsah zkušeností.
Zadavatel se údajně snažil vyjít vstříc a opakovaně vyzýval Alstom k doplnění detailů. Chtěl vědět, které části z uvedené reference mohou být započítány jako silnoproudá zařízení – tedy ty, které byly pro splnění podmínek klíčové. Jenže podle tiskové zprávy ÚOHS neposkytla firma dostatek informací, které by umožnily jasné rozhodnutí o tom, zda reference odpovídá požadavkům.
Redakce RAILTARGET obdržela vyjádření společnosti Alstom o zamítnutí rozkladu: "S rozhodnutím ÚOHS nesouhlasíme, všechny kvalifikační požadavky zadávacího řízení jsme prokázali v dostatečném rozsahu a dle mezinárodně uznávaných standardů."
ÚOHS a pravidla veřejných zakázek
Předseda ÚOHS se v rozhodnutí také věnoval širší otázce, jaké reference může zadavatel po uchazečích vyžadovat. Zdůraznil, že existuje rozdíl mezi tím, co je předmětem samotné veřejné zakázky, a tím, co slouží k prokázání technické kvalifikace. Zákon nevyžaduje, aby reference pokrývaly celý rozsah zakázky – zadavatel má právo požadovat doložení zkušeností jen v určitém segmentu.
Jinými slovy, pokud Správa železnic jasně stanovila, že uchazeči musí doložit zkušenosti s konkrétní částí projektu, není její povinností akceptovat reference, které zahrnují i další části, byť by mohly tvořit funkční celek. Argumentace Alstomu, že by jeho reference měla být posouzena jako celek, proto neobstála.
Psali jsme
Generální ředitel společnosti Alstom pro Českou republiku a Slovensko, Dan Kurucz, v rozhovoru pro Ekonomický deník upozorňuje, že český železniční…