EU version

28. říjen 1918: V Masarykově návratu do Prahy sehrál hlavní roli vlak

28. říjen 1918: V Masarykově návratu do Prahy sehrál hlavní roli vlak
foto: Český rozhlas/Profimedia/T.G.Masaryk
28 / 10 / 2021

28. října si spolu s výročím vzniku samostatného československého státu připomínáme i řadu státníků v čele s prvním prezidentem Tomášem Garriguem Masarykem. 21. prosince 1918 mu k triumfálnímu návratu do Prahy po čtyřletém exilu pomohl právě vlak – ve čtvrt na dvě odpoledne dorazil vagon vezoucí prvního československého prezidenta na pražské Wilsonovo nádraží, kde jej už netrpělivě vyhlížely davy lidí.

V době zvolení do funkce hlavy státu pobýval Masaryk v Americe. O týden později odplul lodí Carmania do Velké Británie spolu s dcerou Olgou. Po přeplavení do Francie už pokračoval vlakem přes Itálii a Rakousko do Prahy. Jeho vlak měl 19 vagonů a dvě lokomotivy, před ním jel vlak s legionáři. Čerstvě vytyčené československé hranice překročil v pátek 20. prosince 1918. V Horním Dvořišti ho přivítalo nově zvolené Revoluční národní shromáždění Republiky československé. „V pravdě triumfální byl vjezd našeho presidenta na půdu naší, jím osvobozené vlasti československé republiky. Ale nejen na půdě naší, nýbrž již na své cestě cizinou projížděl president dr. Masaryk jako suverén československé republiky, jemuž také vzdávány všecky příslušné pocty, odpovídající jeho prestyži,“ psala tehdy Československá tisková kancelář k Masarykově cestě do Československa. Před příjezdem do Prahy přenocoval v Českých Budějovicích. Na budějovickém zcela přeplněném hlavním náměstí uskutečnil první veřejné vystoupení. V nejslavnostnějším duchu se nesl příjezd do hlavního města následující den, před kterým ještě prezident krátce vystoupil ve Veselí-Mezimostí, v Táboře a Benešově.

Po vystoupení z vlaku na Wilsonově nádraží jej mimo davů nadšených Čechoslováků přivítali i členové rodiny a také představitelé vlády včetně premiéra Karla Kramáře. Uvítací projev zahájil spisovatel Alois Jirásek kantátou Vítězslava Nováka „Sláva Tobě, Masaryku“.

(Zdroj: Český rozhlas/Profimedia)

Nejedná se o jediný významný vlak prvorepublikové éry. Nabízí se zmínit repliku legionářského vlaku. Za vnik může vděčit Československé obci legionářské. Replika křižuje Českou republikou za cílem přiblížit publiku slavnou legionářskou historii a skládá se z vagonů polní pošty „těplušky“, plukovní prodejny, ubytovacího a filmového vozu, krejčovského, zdravotního, štábního, velitelského. Tehdejší optikou sloužil vlak jako pojízdné kasárny. Takzvaná těpluška sloužila jako noclehárna a naskládalo se do ní až 30 vojáků.

Legiovlak putuje napříč republikou a zájemci si jej mohou prohlédnout na hned jednadvaceti zastávkách. Do konce roku 2021 zastaví ještě v Jihlavě, Českých Budějovicích a Plzni. Byť provozu vlaku v posledních letech nepřála pandemická situace, lze zahájení nového ročníku dle tiskového mluvčího Miloše Borovičky znovu očekávat 15. března 2022. Detailnější informace mohou zájemci nalézt na oficiálních webových stránkách //www.csol.cz.

(Zdroj: //www.csol.cz/legiovlak/)

Tagy