EU version

ZSSK CARGO přebírá dodávku prvních modernizovaných lokomotiv série 742 od společnosti CZ LOKO

ZSSK CARGO přebírá dodávku prvních modernizovaných lokomotiv série 742 od společnosti CZ LOKO
foto: Archiv/ZSSK CARGO přebírá dodávku prvních modernizovaných lokomotiv série 742 od společnosti CZ LOKO
02 / 02 / 2023

Dne 1. února převzalo ZSSK CARGO dodávku prvních modernizovaných lokomotiv série 742 od českého výrobce CZ LOKO. Pro slovenského dopravce se jedná o velmi důležitou investici, s pomocí které plánuje zmodernizovat svůj dieselový vozový park. Společnost si objednala celkem 20 lokomotiv. Na další kusy je sjednána opce. Redakční tým Rail Target se slavnostního předání přímo účastnil. Proto vám v tomto a dalších článcích přineseme exkluzivní vyjádření a fotografie.

Takto dlouhodobý projekt se řeší již tři roky a vychází z předem schváleného konceptu. Lokomotivy budou klíčové zejména při manipulaci s jednotlivými vozovými zásilkami. Takovéto zásilky vyžadují mnohem větší ovladatelnost z důvodu specifické náročnosti složení jednotlivých vozů. „Modernizované lokomotivy jsou pro nás klíčové pro udržení konkurenceschopnosti. Budeme je používat zejména pro odbavování takzvaných jednotlivých vozových zásilek. Tato investice je tak jedním ze zásadních kroků, aby jednotlivé vozové zásilky neutekly na silnici,“ prozradil pro redakci RAILTARGET Roman Gono, generální ředitel ZSSK CARGO.

Jednotlivé vozové zásilky jsou také nejcitlivější na nekontrolované zvyšování nákladů, kterému železniční nákladní doprava v současnosti čelí, kdy cena železniční dopravy roste převážně v důsledku zvýšení ceny nafty a elektřiny. Pro zákazníky je tak nejjednodušší přejít ke kamionové dopravě, která je ale oproti té železniční výrazně méně ekologická a navíc zatěžuje slovenské silnice a dálnice.

Nové lokomotivy mají pomoci nabídnout lepší produkt, přičemž budou méně poruchové, s čímž se pojí výrazné snížení nároků na servis a opravy. U starých lokomotiv naopak docházelo k častým poruchám, jejichž servis byl velmi drahý. „Jde o velmi efektivní investici. Staré lokomotivy byly často poruchové a jejich provoz a servis velmi nákladný. Výrazně tak zvýšíme spolehlivost našich dopravních výkonů v regionech a budeme schopní garantovat zákazníkům včasnou a přesnou přepravu nákladů,“ vysvětlil Ľubomír Kuťka, který je ředitelem úseku služeb železničních kolejových vozidel.  

Součástí zakázky je i opce na dalších 20 lokomotiv. Takový krok je pro slovenského národního dopravce zajímavý hlavně v očekávání, že na Slovensku bude zavedena systémová podpora pro jednotlivé vozové zásilky. To by Slovensko přivedlo na stejnou úroveň podpory jako v některých jiných zemích.

Z pohledu českého CZ LOKO se jedná o první velkou objednávku na Slovensku. „Je to pro nás samozřejmě velice důležitá zakázka, protože ZSSK CARGO je náš nový zákazník a vzhledem k celkovému objemu smlouvy je to velmi velký a důležitý zákazník a perspektivní do budoucna,“ přiznal obchodní ředitel CZ LOKO Jan Kutálek. Společnost prováděla podobné modernizace již pro ČD Cargo, Rail Cargo Career, Czech Railways nebo CER.

Tagy