EU version

Znáte tento jedinečný stroj? Představujeme parní lokomotivu EP 1000, poslední existující exemplář tohoto typu

Znáte tento jedinečný stroj? Představujeme parní lokomotivu EP 1000, poslední existující exemplář tohoto typu
foto: Redakce RAILTARGET/Parní lokomotiva EP 1000
18 / 10 / 2023

Lokomotiva EP 1000 je vskutku jedinečným exemplářem. Z původních 25 vyrobených kusů se totiž dochoval pouze jediný. Ten byl v devadesátých letech zrestaurován a dnes s nejvyšší dosažitelnou rychlostí 50 km/h slouží jako atrakce pro historické jízdy.

S číslem 32 jezdila lokomotiva na vlečce společnosti Spojené ocelárny, n.p., kde se uplatnila především v těžkém hutním provozu a traťové službě při přepravě uhlí, železné rudy a vápence. V roce 1976 ukončilo činnost všech zbylých 24 strojů, zatímco 32 zůstala jako jediná v provozu až do roku 1978, kdy po převedení na vytápěcí kotel byla rovněž zrušena. Namísto likvidace však byla lokomotiva převedena do vlastnictví Národního technického muzea. V roce 1994 došlo k jejímu restaurování, které lokomotivu o 24 let později učinilo provozuschopnou.

Popis:

  • Výkon: 735,5 kW
  • Přetlak kotle: 1,6 MPa
  • Počet parních válců: 2
  • Maximální rychlost: 50 km/h
  • Uspořádání pojezdu: Et
  • Rozvod: Heusinger
  • Hmotnost: 58,4 t
  • Hmotnost vyzbrojené: 78,8 t
  • Délka: 12.500 mm
  • Šířka: 3.050 mm
  • Výška: 4.100 mm
  • Průměr hnacích dvojkolí: 1.200 mm

Zdroj: ČD Nostalgie

Tagy