foto: Redakce RAILTARGET/Parní lokomotiva EP 1000
Lokomotiva EP 1000 je vskutku jedinečným exemplářem. Z původních 25 vyrobených kusů se totiž dochoval pouze jediný. Ten byl v devadesátých letech zrestaurován a dnes s nejvyšší dosažitelnou rychlostí 50 km/h slouží jako atrakce pro historické jízdy.
S číslem 32 jezdila lokomotiva na vlečce společnosti Spojené ocelárny, n.p., kde se uplatnila především v těžkém hutním provozu a traťové službě při přepravě uhlí, železné rudy a vápence. V roce 1976 ukončilo činnost všech zbylých 24 strojů, zatímco 32 zůstala jako jediná v provozu až do roku 1978, kdy po převedení na vytápěcí kotel byla rovněž zrušena. Namísto likvidace však byla lokomotiva převedena do vlastnictví Národního technického muzea. V roce 1994 došlo k jejímu restaurování, které lokomotivu o 24 let později učinilo provozuschopnou.
Popis:
- Výkon: 735,5 kW
- Přetlak kotle: 1,6 MPa
- Počet parních válců: 2
- Maximální rychlost: 50 km/h
- Uspořádání pojezdu: Et
- Rozvod: Heusinger
- Hmotnost: 58,4 t
- Hmotnost vyzbrojené: 78,8 t
- Délka: 12.500 mm
- Šířka: 3.050 mm
- Výška: 4.100 mm
- Průměr hnacích dvojkolí: 1.200 mm
Zdroj: ČD Nostalgie
Tagy