foto: Wikipedia; ForgottenLords - k volnému užití/Znáte pozemní vlak, který do dnes drží rekord pro nejdelší off-road vozidlo? Představujeme LCC-1
Když americká armáda nechala v 50. letech vyvinout tři experimentální jednotky LCC-1, pravděpodobně nečekali, že společnost LeTourneau přijde s pozemním vlakem, který bude po několik dekád držet rekord za nejdelší off-road vozidlo na světě. Nejdelší ze tří jednotek měřila 183 m a cílem jejich vzniku bylo odbourat závislost na místní železniční i silniční infrastruktuře a lépe tak obstarat logistické potřeby armády.
Pohon pozemního vlaku, který měl americké armádě sloužit především na území Aljašky, poskytovaly čtyři plynové turbíny a elektrické motory s výkonem 1 170 koňských sil. Hlavní dominantou vlaku ale nebyly čtyři motory, přičemž jeden z nich byl umístěn v řídícím voze a další tři uvnitř vlaku. Dominantou byla více jak třímetrová kola, která umožňovala soupravě držet tlak nízko k zemi, přičemž mohlo LCC-1 jezdit téměř na všech površích – od písečných dun po sněhové závěje.
Psali jsme
Cestující na hlavním nádraží v Plzni čekají další změny související s rekonstrukcí tamní památkově chráněné budovy. V horní hale, kde…
Vlak měl kapacitu šestičlenné posádky, která byla schopna odvézt až 150 tun zásob a vybavení. Na rovinatém podloží se při plném naložení vlak zvládl pohybovat rychlostí až 20 mil za hodinu s dojezdem obvykle mezi 350 až 400 mil. Dojezd však bylo možno navýšit s pomocí přidání dalších návěsů, obsahujících palivo.
Aljašský pozemní vlak byl využíván déle jak dekádu, a to včetně předchozího prototypu (VC-12 Tournatrain). Potřeba pozemních vozidel, který by musely zvládat nehostinné podmínky, se však snižovala s příchodem vrtulníků. LCC-1 tak byly vyřazeny z provozu a do dnes jsou některé prvky vozidel k nalezení na amerických šrotištích.
Zdroj: Youtube.com; Diseno Art
Tagy