foto: Redakce RAILTARGET/Kremák
Tato lokomotiva byla první samostatnou konstrukcí, se kterou přišly Škodovy závody v Plzni. Byla vyrobena roku 1946 a jedná se o pětispřežní dvojčitou nákladní lokomotivu.
Celkem bylo vyrobeno 228 kusů, z nichž se dochovalo pouhých pět. Svou přezdívku stroj získal díky velkému topeništi. Nějakou dobu byl rovněž využíván jako vytápěcí kotel v depu Kladno a výtopně Lužná. V Kladně se jej ujali vlakoví nadšenci, kteří jej dostali do vystavovatelného stavu. Krátce nato byla lokomotiva uvedena do provozu.
Dosahuje maximální rychlosti 60 km/h. Přestože mělo jít pouze o přechodný typ, lokomotivy se až překvapivě osvědčily. Po vytlačení novějšími modely typu 556.0 našly své uplatnění na vedlejších tratích díky nízkým nápravovým tlakům. Až do letošního roku byl Kremák v provozu pro veřejnost v rámci historických jízd, nedávno byl však z provozu vyřazen kvůli prohlídce kotle a nutnosti oprav na pojedu.
Popis:
- Prázdná hmotnost - 73 000 – 75 900 kg
- Hmotnost ve službě - 81 300 – 85 500 kg
- Adhezní hmotnost - 69 200 – 72 700 kg
- Výška skříně od TK - 4 300 – 4 645 mm
- Rozchod - 1 435 mm
- Uspořádání pojezdu - 1´E p2
- Maximální povolená rychlost - 60 km/h
- Přetlak páry - 14–16 bar
- Průměry válců - 580–620 mm
- Zdvih pístů - 630–632 mm
- Průměr hnacích a spřažených dvojkolí - 1 300 – 1 310 mm
- Průměr běhounů - 880 – 1 044 mm
- Výhřevná plocha topeniště- 15,5–17,8 m²
- Výhřevná plocha přehřívače - 53,0–93,2 m²
- Plocha roštu - 4,1–4,2 m²
Zdroj: ČD Nostalgie
Tagy