foto: Redakce/Železniční sektor Slovenska varuje před kolapsem dopravy. O zdražení dopravní cesty bude jednat tripartita
Železniční sektor na Slovensku je v pohotovosti. Nákladním dopravcům totiž hrozí významné navýšení poplatků za železniční dopravní cestu. To by mohlo vést ke kolapsu nákladní železniční dopravy na Slovensku. Zahraniční dopravci by navíc mohli Slovensko zcela obcházet a na místo toho využívat ekonomicky výhodnější cesty skrze okolní státy. O návrhu slovenského Ministerstva dopravy bude v pondělí jednat i tripartita.
Patrik Benka, výkonný ředitel sdružení nákladních dopravců na Slovensku AROS uvedl exkluzivně pro RAILTARGET: „Ministerstvo dopravy by mělo tento návh, který reálně ohrožuje nákladní železniční dopravu na Slovensku stáhnout. Na jednání tripartity je právě toto naším cílem,“ uvedl.
Ve druhé polovině června předložilo Ministerstvo dopravy SR na vnitrorezortní připomínkové řízení dokument "Nastavení udržitelné strategie poplatků za železniční dopravní cestu", který navrhuje zvýšit poplatky za používání železniční cesty. Dopravní podniky na Slovensku by měly ročně doplatit 7,5 milionu eur, jinými slovy, podpora by se snížila o 7,5 milionu eur.
Asociace železničních dopravců Slovenska (AROS.SK) napsala ministerstvu otevřený dopis, ve kterém návrh odmítla jako celek. V dopise kritizovali, že na připomínkování návrhu dostali jen 7 dní. „To, že se materiál vůbec připravuje, a ministerstvo nebylo schopno předložit jej na společném jednání u „kulatého stolu“ dne 20. 6. 2023, navíc v situaci, kdy bylo téma zpoplatnění infrastruktury zmíněno za „kulatým stolem zástupci AROS a zůstalo ze strany ministerstva bez odpovědi jen 3 dny před zasláním materiálu!“, uvedli zástupci AROS v dopise.
Návrh zkritizovali i prezident Odborové asociace výpravčích a dispečerů Jozef Chovanec, nebo předseda Federace strojvůdců Slovenské republiky Dušan Kaša, pro které je částka 7,5 milionu eur na podporu zanedbané údržby železniční dopravy nepřijatelná a nedostatečná.
Tagy