foto: PKP Cargo /Vozidlo PKP Cargo
PKP Cargo se dál stále zmítá v krizi, hlavně kvůli prudkému útlumu přepravy černého uhlí. Sdružení železničních expertů SEIM-TSZ proto vyzývá vládu, aby firmě pomohla finanční injekcí.
Sdružení polských železničních expertů a manažerů (SEIM-TSZ) se obrátilo na ministra infrastruktury Dariusze Klimczaka s naléhavým požadavkem, aby vláda poskytla PKP Cargo finanční pomoc ve výši 3 mld. PLN. Sdružení je přesvědčeno, že podpora v této výši by zajistila firemní cash flow splacením části dluhu a umožnila vykrýt ztráty způsobené poklesem přepravy, zejména černého uhlí a financovat základní obnovu a investice. Podpora by umožnila PKP Cargo ucházet se o přepravy v jiných segmentech než je černé uhlí. K finanční situaci PKP CARGO jsme blíže psali zde.
Psali jsme
”Rozhodnutí o uhlí nás připravilo o polovinu tržního podílu”. Tváří v tvář mnohamilionovým ztrátám, klesajícím tržbám a rostoucí konkurenci…
Sdružení SEIM-TSZ o záchraně PKP Cargo
Sdružení SEIM-TSZ dále požaduje, aby se vláda aktivně zabývala novými segmenty přeprav, konkrétně aby zavedla povinné přepravy kameniva a sypkých materiálů po železnici. Současný stav, kdy je značná část těchto přeprav realizována kamiony, způsobuje nejen ztráty pro železnici, ale také škody na veřejných komunikacích.
Sdružení upozorňuje, že poskytnutí veřejné podpory je možné učinit formou odpisu závazků PKP Cargo vůči PKP PLK za poplatky za použití železniční infrastruktury. Odpis je podle expertů nevyhnutelný, protože PKP Cargo nebude schopno tento závazek splatit. Další část podpory by mohla poskytnout mateřská společnost PKP S.A., která má finanční přebytky a úvěrovou schopnost. Experti doplňují, že tento způsob by vyžadoval notifikaci veřejné podpory Evropské komisi, což už se v Polsku v historii stalo, například před několika lety vláda poskytla společnosti PKP Przewozy Regionalne (nyní Polregio) podporu v restrukturalizaci. Notifikace byla úspěšná a Polregio si zdatně vede na trhu regionálních osobních přeprav.
Psali jsme
Polské nákladní dráhy hledají cestu z hluboké krize. Odprodej klíčových aktiv a sázka na obilný terminál mají nahradit výpadek přeprav…
Pokles přepravy uhlí a krize PKP Cargo
Experti uvádějí, že polská ministryně průmyslu Marzena Czarnecká vede v Evropské komisi pokročilá jednání v notifikaci podpory těžby uhlí ve výši zhruba 8 miliard PLN. Problémy společnosti PKP Cargo, které jsou důsledkem velkého a trvalého poklesu přepravy uhlí, jsou přímým důsledkem dekarbonizace ekonomiky. Proto by podpora určená na restrukturalizaci těžebního průmyslu měla být Bruselu oznámena způsobem, který by rozšířil možnost podpory polského uhelného průmyslu i na PKP Cargo. Sdružení poukazuje také na to, že německé DB Cargo obdrželo schválení vládní pomoci ve výši 1,98 miliardy eur (10 miliard PLN).
Sdružení SEIM-TSZ
Zakladateli a členy Sdružení SEIM-TSZ jsou lidé s hlubokými znalostmi fungování drážní dopravy a s rozsáhlými zkušenostmi s řízením dopravních společností a subjektů spravujících železniční dopravní infrastrukturu. V současné době má SEIM-TSZ 130 členů, včetně bývalého ministra dopravy a dvou bývalých náměstků ministra železnic, bývalého prezidenta a dvou viceprezidentů Drážního úřadu, 75 současných a bývalých prezidentů, členů představenstva a ředitelů největších železničních společností v Polsku, středního managementu a dalších vysoce postavených odborníků a expertů. SEIM-TSZ spolupracuje s Výborem pro infrastrukturu Sejmu, Legislativní kanceláří Sejmu, Drážním úřadem a Polskou hospodářskou komorou.
Psali jsme
PKP Cargo mění vedení ve snaze dostat se z krize. Polský národní železniční dopravce vsadil na nové tváře, které byly vybrány ve výběrovém…
Zdroje: Kolejowy Portal:kolejowyportal.pl, o sdružení: www.seim-tsz.pl