EU version

Přeprava kaolinu z Ukrajiny do Egypta nyní povede i přes Slovensko

Přeprava kaolinu z Ukrajiny do Egypta nyní povede i přes Slovensko
foto: ZSSK CARGO/Přeprava kaolinu z Ukrajiny do Egypta nyní povede i přes Slovensko
09 / 01 / 2023

Vysoce kvalitní bílý kaolin těžený na Ukrajině se dříve dostával k zákazníkům hlavně po moři přes ukrajinské přístavy. Stejně jako v případě obilovin si i tato komodita musela od roku 2022 najít nové cesty k zákazníkům. Jedna z tras, až do severní Afriky, nyní vede přes Slovensko.

Ukrajina má nejen úrodnou půdu, ale také velké nerostné bohatství, které může Evropské unii pomoci snížit závislost na dovozu z jiných zemí. Kromě nových přepravních a překládkových možností pro ukrajinský vývoz obilí se letos na východním Slovensku objevila překladiště i pro další komodity. Právě pro suché terminály se změnou rozchodu kolejí se "nabízejí" nové možnosti. A to i u komodit, které jsou méně známé. Patří mezi ně například kaolin.

Když přístavům svítí červená, je řešením železnice

Kaolin je nerostná surovina, kterou u nás využívají například cementárny na Záhorí k výrobě bílého cementu. Kaolín, který se dodává z Ukrajiny, je však pro svou bělost a kvalitu ceněn nejlepšími světovými výrobci obkladů a sanitární keramiky z Itálie a Španělska. V roce 2021 se na Ukrajině vytěžilo přes 1,6 milionu tun kaolinu, z čehož se více než 64 % vyvezlo. Stejně jako v případě obilí směřovaly komoditní toky do ukrajinských přístavů, kde se kaolin překládal na lodě a směřoval ke spotřebitelům. Vojenská agrese na ukrajinském území tyto toky ohrozila, a tak se hledaly nové cesty, jak dostat vysoce ceněnou surovinu na výrobní linky. Odpovědí byla železnice.

Cesta Kaolinu od zpracovatele ke slovenským hranicím

Zákazníky kaolinu z Ukrajiny nejsou jen evropské společnosti, ale také například výrobce keramiky z Alexandrie, města na severním pobřeží Egypta. Kaolin si objednal u dodavatele poblíž města Kozjatyn, asi 200 kilometrů jihozápadně od Kyjeva. "Závod na zpracování kaolinu, který se nachází nedaleko dotyčného města, produkuje přibližně 140 000 tun kaolinu ročně. Patnáct širokorozchodných vagonů se vydalo na třináctidenní cestu na překladiště v Čierné nad Tisou, kde je převzali pracovníci překladiště a přeložili je do vagonů evropského rozchodu," vysvětluje začátek přepravy Jozef Cenký, vedoucí komoditní skupiny dřevo a stavební materiál ZSSK CARGO. Kaolin se nakládal do velkokapacitních pytlů, takzvaných "big bagů", které byly v otevřených vagonech Ukrzaliznytsia chráněny před povětrnostními vlivy plachtami. Na Slovensku se však k přepravě používaly již kryté vozy.

Kompletní krytý vlak

O kvalitu překládky se postarali pracovníci společnosti BTS. Díky plně zatahovacím bočnicím vozů, včetně střešní části, bylo možné přímo jeřábovat velké pytle - z vozů širokého rozchodu na jedné koleji do krytých vozů normálního rozchodu na vedlejší koleji. Vzhledem k tomu, že kapacita ukrajinských vagonů je výrazně větší, bylo na slovenské straně potřeba až 19 vagonů pro přepravu celého nákladu. Po posunu soupravy vznikl ucelený vlak, který "táhla" lokomotiva Vectron o výkonu osm a půl tisíce koní.

Přes východoslovenská překladiště do Alexandrie

Vlak se vydal na 550 kilometrů dlouhou cestu přes celé Slovensko 21. prosince 2022 v dopoledních hodinách. Po zastávce ve Spišské Nové Vsi se k ní na chvostu připojilo "dvojče", lokomotiva řady 131, která pomohla s vytlačením do horní stanice Štrba, odkud sólový Vectron zvládl sjezd ze štrbské rampy a další cestu podél Váhu. Konečným cílem byla přechodová stanice s Maďarskem u Bratislavy, Rusovce. Odtud urazily vagony dalších téměř 600 kilometrů do stanice Sežana, která se nachází na slovinsko-italské hranici nedaleko přístavního města Terst. V nejbližším přístavu zamířily velké pytle do podpalubí námořní lodi, na které se přeplavily přes Středozemní moře a křehké zboží se dostalo na místo určení v Egyptě. Proč choulostivé? "Kaolin se nesmí ušpinit ani nasáknout vlhkostí, aby se nezkazil. Naše společnost se při této přepravě opět ukázala jako spolehlivý partner, který dokáže zajistit jak kvalitu překládky, tak přepravu zboží," vysvětluje Jozef Cenký.

Zdroj: ZSSK CARGO

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace