EU version

Z nejhoršího venku, šéf ČD Cargo Tóth hlásí návrat do zisku

Z nejhoršího venku, šéf ČD Cargo Tóth hlásí návrat do zisku
foto: ČD CARGO/ČD CARGO
29 / 04 / 2021

Rok 2020 by se dal označit jako nejtěžší rok v historii ČD Cargo. V důsledku pandemie COVID-19 bylo v meziročním srovnání přepraveno zhruba o 4 miliony tun zboží méně. Tato ztráta se podepsala i na výsledku hospodaření ČD Cargo, který po zdanění dosáhl -248 milionů korun. V prvním kvartálu roku 2021 se však situace zlepšila a ČD Cargo je znovu v černých číslech.

Největší ztráty zaznamenalo ČD Cargo na přepravách kapalných a pevných paliv nebo železa. Poklesly i přepravy v rámci automotive nebo kombinovaná přeprava zboží mezi Evropou a Čínou. Pokles přeprav tedy ve většině případů navazuje na hospodářský vývoj jednotlivých odvětví.

ČD Cargo má za sebou z mého pohledu jednoznačně nejtěžší rok ve své samostatné existenci. Na jedné straně jsme se potýkali s neočekávaně prudkým poklesem poptávky po našich službách a ve ztížených podmínkách se snažili v maximální možné kvalitě zajistit našim zákazníkům neodřeknuté přepravy. Na straně druhé jsme stále mysleli na budoucnost. V této nelehké době jsme nepřistoupili k trvalému omezování našich kapacit, a naopak se plně soustředili na další rozšiřování teritoriální působnosti Skupiny ČD Cargo. Po Rakousku jsme se v loňském roce plně etablovali také na německém trhu a založili novou dceřinou společnost v Maďarsku,“ uvedl Tomáš Tóth, předseda představenstva ČD Cargo, a.s.

Pandemická situace si vyžádala řadu úsporných opatření. Díky nim se společnosti podařilo zvýšit využití interních kapacit. Došlo také k dočasnému omezení zbytných nákladů. V důsledku úsporných opatření muselo být propuštěno více než 500 zaměstnanců, a to jak z provozní, tak administrativní oblasti. Z vozového parku bylo vyřazeno 1 200 nákladních vozů, které nebyly dlouhodobě provozu schopné. Vyřazeno bylo i několik desítek lokomotiv. Bez těchto opatření by byl hospodářský výsledek ČD Cargo v mnohem větší ztrátě.

Další úsporná opatření by však podle vyjádření Tomáše Tótha, předsedy představenstva ČD Cargo znamenala omezení poskytovaných služeb. Z pohledu strategie ČD Cargo je tento krok nepřijatelný. Proto ČD Cargo kromě úsporných opatření připravilo řadu projektů s cílem plně využít obchodní příležitosti. Navzdory pandemii ČD Cargo pokračovalo v expanzi na zahraniční trhy. Kromě Rakouska, Německa a Maďarska tak ČD Cargo působí i v Polsku nebo na Slovensku.

Cílem ČD Cargo v roce 2021 je návrat k do černých čísel. Jak uvedl v tiskové zprávě předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth: „Již první kvartál letošního roku nám naznačuje, že jsme se vydali správnou cestou a naše opatření fungují“. Největší český železniční přepravce má tak nejhorší rok své samostatné působnosti za sebou a dostává se znovu do zisku.

Tagy