EU version

Ve Fényeslitke byl otevřen největší evropský intermodální logistický terminál

Ve Fényeslitke byl otevřen největší evropský intermodální logistický terminál
foto: Archiv/Ve Fényeslitke byl otevřen největší evropský intermodální logistický terminál
29 / 10 / 2022

Po přípravných pracích byla v lednu 2021 zahájena výstavba terminálu East-West Gate na pozemku o rozloze 85 hektarů o velikosti Markétin ostrov. Celkem bylo postaveno 10 kilometrů standardní a širokorozchodné železniční trati a 225 000 metrů čtverečních betonové vozovky. Partnerům je k dispozici také sklad o velikosti 15 000 metrů čtverečních a na rozvojovém pozemku o rozloze 140 hektarů je také možnost vybudovat další nakládací a montážní zázemí. Železniční licenci získala EWG od Národního dopravního úřadu v červnu po úspěšném technologicko-technickém zkušebním provozu, který začal letos v březnu a trval několik měsíců.

 Nová dimenze v nákladní dopravě - revitalizace logistického areálu

V regionu, který byl až do roku 1990 hlavním tranzitním regionem pro nákladní dopravu a hlavním zdrojem zaměstnanosti, došlo v posledních desetiletích ke snížení nákladní dopravy a překládky, které si vyžádala změna rozchodu. Soukromě postavený EWG byl však dokončen za něco málo přes rok a dokáže zvládnout významnou nákladní dopravu pomocí nejmodernější technologie.

Terminál dokáže odbavit až jeden milion dvaceti stopových kontejnerů (TEU) ročně, což z něj dělá největší takové zařízení na kontinentu z hlediska teoretické kapacity a plochy. Terminál je schopen překládat kontejnery mezi širokým rozchodem a standardním rozchodem, stejně jako mezi železničními vlaky a kamiony. EWG je také vhodný pro nakládání kamionů a konvenčních silničních návěsů na koleje. To umožní přesunout co největší část nákladní dopravy přijíždějící kamiony na hranici EU na železnici v souladu s cíli EU v oblasti klimatu. Jeřáby EWG mají certifikaci ATEX a ADR, takže mohou překládat i speciální materiály, jako jsou nádrže na plyn a chemikálie.

EWG se také připravila na překládku ukrajinských zemědělských produktů a přizpůsobila se válečné situaci. Od listopadu 2022 se očekává, že bude schopen zpracovat 800 tun obilí a 450 metrů krychlových slunečnicového oleje za hodinu, což z něj udělá největší železniční uzel pro ukrajinský export potravin. Při inauguračním ceremoniálu vjel do terminálu první vlak přepravující ukrajinské zemědělské zboží, zásilku organizovanou EWG. Celkem 1146 tun pšenice, prosa a zeleného hrášku odeslaných společností Ugrain Trade LLC dorazí ve 44 dvacetistopých kontejnerech a po překládce jsou převezeny do svobodného přístavu Csepel.

„S výstavbou Východo-západní brány se Maďarsko vrací na mapu mezinárodní železniční logistiky,“ zdůraznil János Tálosi. Generální ředitel investora East-West Intermodal Logistics Zrt. a dodal, že do terminálu byly začleněny nejpokročilejší dostupné technologie, díky nimž je doprava rychlejší a přesnější. „EWG je nezávislá a její služby jsou dostupné všem železničním a silničním nákladním společnostem na světě, otevřené všem spedičním operátorům a dopravcům“ – řekl János Tálosi.

5G a 3D digitální dvojče na terminálu 21. století

EWG jako první v Evropě ovládá jeřáby na dálku pomocí technologie 5G. Terminál má 41 metrů široký a dva 28 metrů široké obří jeřáby na kolejích a také 20 metrů vysoký jeřáb s pryžovými pneumatikami. Jeřáby, dodávané rakouskou firmou Künz, jsou vybaveny 20 kamerami s vysokým rozlišením, které lze pomocí 5G sledovat v reálném čase ve středu terminálu a mohou reagovat stejným způsobem, bez zpoždění, takže že mohou ovládat jeřáby, jako by pracovali v kabině jeřábu. Soukromou síť 5G, která je k tomu potřebná, vybudovala společnost Vodafone Hungary a síťové vybavení dodala společnost Huawei.

„Investice do privátních 5G sítí se jednoznačně vyplatí, protože na mobilních sítích nové generace lze postavit nové průmyslové a logistické obchodní modely, které mohou přispět k rozvoji maďarských firem, vytváření pracovních míst a v neposlední řadě stimulovat export a udělat z Maďarska atraktivní destinaci. Skvělým příkladem toho je soukromá síť 5G nasazená na terminálu East-West Gate, jejíž zvýšená rychlost, kapacita a minimální latence umožní efektivní a flexibilní provoz chytrého železničního kombinovaného terminálu vybaveného nejmodernější zařízení, technologie, ovládací a bezpečnostní zařízení,“ řekl Mátyás Dobó, zástupce generálního ředitele obchodní jednotky podnikových služeb Vodafone Maďarsko.

Vzniklo také realistické virtuální dvojče terminálu (Digital Twin), které v reálném čase a ve 3D sleduje procesy a operace logistického centra - pohyb vlaků, kamionů, jeřábů, dodávkových vozidel a zboží. Řešení, vyvinuté ve spolupráci maďarského start-upu a EWG, je světovou novinkou z hlediska komplexnosti. MaxWhere shromažďuje, zpracovává a zobrazuje informace ze všech subsystémů logistického centra v reálném čase a pomáhá tak plánovat, optimalizovat a zvyšovat efektivitu v souladu s principy Průmyslu 4.0 s využitím vlastní 5G sítě terminálu.

Tvorba a rozvoj pracovních míst v zaostávajícím regionu

Investice, která byla zcela soukromě financována více než 40 miliardami maďarských forint (HUF), přímo vytvořila přibližně 100 nových pracovních míst ve znevýhodněném regionu, přičemž další růst pracovních míst se očekává v polovině příštího roku. Terminál navíc nepřímo vytvoří pracovní místa pro pět set lidí. V souvislosti s touto investicí společnost provedla vylepšení veřejné železniční sítě v hodnotě několika miliard HUF.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace