foto: PKP Cargo /PKP Cargo
Tisíce lidí ve strachu o práci, vagony míří do šrotu a vedení PKP Cargo žene plán restrukturalizace k soudu – bez dohody s odbory. Do toho se přidává ostrý politický boj: kdo způsobil pád železničního obra? Polský národní dopravce krvácí a nervozita roste.
Představenstvo společnosti PKP CARGO S.A. v restrukturalizaci včera oznámil, že dne 30. června 2025 předložil správce sanační podstaty emitenta příslušnému soudu plán restrukturalizace, který má za cíl obnovit v PKP Cargo životaschopné fungování a plnou schopnost hradit závazky. PKP Cargo je akciovou společností obchodovanou na Varšavské burze, přičemž asi 33 % akcií vlastní mateřský národní železniční dopravce holding PKP SA.
Plán zejména předpokládá:
- v krátkodobém horizontu stabilizovat finanční situaci prostřednictvím opatření zaměřených na optimalizaci peněžních toků, nové projednání finančních závazků, snížení nákladů a zvýšení příjmů, mimo jiné rozvojem spolupráce s klíčovými zákazníky,
- provedení komplexních restrukturalizačních opatření na období do roku 2031,
- dalším rozvojem hlavní činnosti, tj. železniční dopravy, při současném omezení přítomnosti na upadajících trzích, a to i postupným ukončením činností v segmentu přepravy uhlí,
- zaměření na segment intermodální a specializované dopravy, který se vyznačuje vyššími maržemi a menší náchylností k hospodářským výkyvům.
PKP Cargo: Plán záchrany? Spíš boj o přežití
Plánovaný horizont provádění klíčových restrukturalizačních iniciativ zahrnuje období od července 2025 do prosince 2026. V případě, že bude realizace plánovaných opatření účinná, předpokládá PKP Cargo v roce 2031 dosáhnout EBITDA ve výši přibližně 1 296 milionů PLN, snížit podíl nákladů na zaměstnance a jejich požitky v celkové struktuře nákladů z přibližně 45 % na přibližně 31 %, změnit strukturu příjmů, mimo jiné snížením podílu příjmů z přepravy černého uhlí na 13 % a zvýšením podílu intermodální přepravy na 19 % do roku 2031.
Jedním z restrukturalizačních opatření uvedených v Plánu restrukturalizace jsou opatření týkající se zaměstnanosti, v jejichž rámci představenstvo PKP Cargo vede sociální dialog s odborovými organizacemi v souvislosti se zavedením nového systému odměňování. Mělo by se tím dosáhnout srovnatelných úsporných efektů, jaké předpokládá hromadné propouštění plánované na rok 2025.
PKP Cargo: Realizace tohoto restrukturalizačního opatření
Realizace tohoto restrukturalizačního opatření závisí na podpisu prohlášení mezi stranami Kolektivní smlouvy Společnosti o zkrácení výpovědní lhůty od 11. 6. 2026 do 31. 10. 2025. PKP Cargo předpokládalo, že do termínu předložení restrukturalizačního plánu, tedy do 30.6. 2025, bude mít uzavřeny kolektivní smlouvy. To se ovšem nestalo, a proto společnost oznámila Varšavské burze a soudu, že žádá o prodloužení termínu do 31. 7. 2025, bude provedeno dříve oznámené restrukturalizační opatření hromadného propouštění.
PKP Cargo a odbory zatím jednají vzájemně z pozice síly – vedení PKP Cargo vychází z toho, že restrukturalizace pod soudním dohledem poskytuje dostatečnou ochranu před odporem odborových organizací, na druhé straně odbory mohou kdykoliv vstoupit do stávky a zcela společnost ochromit. Z jejich strany zaznívá argument, že sanace se uskutečňuje výhradně na účet zaměstnanců a doplňuje jí likvidace (šrotování) vozového parku, o čemž psal RAILTARGET.
Vagony na šrot, lidé na dlažbu
V plánu restrukturalizace je dále uvedeno, že mateřská společnost PKP SA coby hlavní akcionář společnosti PKP CARGO S.A. v rámci restrukturalizace zvažuje možnost poskytnutí úvěru až do výše 500 milionů PLN na provozní činnosti. Finanční prostředky z případného dluhového financování nebudou zahrnuty do zdrojů určených na splácení věřitelů. PKP Cargo nakonec uvádí, že povinnou součástí plánu restrukturalizace jsou předpoklady týkající se budoucích finančních výsledků, avšak emitent – tedy PKP Cargo zároveň deklaruje, že uvedené údaje nepředstavují prognózu finančních výsledků PKP Cargo. Restrukturalizační plán byl zpřístupněn v detailu pouze věřitelům PKP Cargo prostřednictvím informačního systému polského Národního registru dluhů (KRZ), který vede ministr spravedlnosti polské vlády.
PKP Cargo drželo ještě v roce 2012 asi 50 % podíl na polském trhu z hlediska hmotnosti přepravených nákladů a 60 % všech přepravních výkonů na polské železnici. V roce 2023 se tento podíl snížil na 33,1 % v hmotnosti a 34 % v pracovních výkonech. V prvním čtvrtletí roku 2024 dosáhla skupina ztráty 118 milionů PLN oproti zisku 104 milionů PLN v prvním čtvrtletí loňského roku. Provozní výnosy mezitím klesly na 1,19 miliardy PLN z 1,58 miliardy PLN v 1. čtvrtletí 2023.
Tržní kapitalizace se za období od vstupu na burzu do dnešního dne postupně snižovala z 4,5 mld. PLN na 600 miliónů PLN. Burza na předložení restrukturalizačního plánu dnes reagovala mírným poklesem akcií na 15,80 PLN. Akcie PKP Cargo se v letošním roce obchodují mezi 19 a 14 PLN/akcii. Z fatální neprosperity polského národního železničního dopravce se v polské politice vzájemně obviňují Občanská platforma a dnes opoziční Právo a spravedlnost.
Zdroj: PKP Cargo, Varšavská burza