EU version

Ukrajinská diplomacie tlačí na uzavření východních hranic EU. Bude pozastavena i nákladní železniční doprava?

Ukrajinská diplomacie tlačí na uzavření východních hranic EU. Bude pozastavena i nákladní železniční doprava?
foto: Archiv/Ukrajinská diplomacie tlačí na uzavření východních hranic EU. Bude pozastavena i nákladní železniční doprava?
04 / 04 / 2022

Velvyslanectví Ukrajiny ve Varšavě jedná s polskou vládou o úplném uzavření hranic s Běloruskem. V případě uzavření hranic bude nejvíce zasažena kamionová doprava, ale také nákladní železniční doprava, včetně tak propagovaného pohybu zboží z Číny po Hedvábné stezce. „O plánovaném uzavření železničního hraničního přechodu Terespol – Brest nemáme žádné oficiální informace," uvedl zástupce CARGOTOR, společnosti, která spravuje překladiště Małaszewicze, které je na logistické mapě považováno za železniční vstupní bránu pro zboží pocházející z Asie do Evropské unie.

„Jednáme s polským ministerstvem infrastruktury, s polskou vládou, abychom úplně uzavřeli hranici mezi Polskem a Běloruskem – i když rozhodnutí nebude přijato na úrovni Evropské unie," sdělil pro agentuře Ukrinform velvyslanec Ukrajiny v Polsku Andrii Deshchytsia. Zároveň ukrajinský velvyslanec přiznal, že ukrajinští diplomaté vedou podobná jednaní s Litvou, Lotyšskem a Estonskem, aby i tyto země uzavřely své hranice s Běloruskem a Ruskem. „Myslím si, že pokud k takovému rozhodnutí dojde, nebude nutné čekat na rozhodnutí Evropské unie – veškeré dodávky do Ruska zcela zablokujeme,“ zdůraznil velvyslanec.

Polská strana čeká na reakci Evropské unie a momentálně váhá s jednostranným rozhodnutím. „Pokud chceme realizovat efektivní pomoc Ukrajině, musíme jednat společně na fóru Evropské unie,“ vysvětlují zástupci polské vlády. Polská Rada ministrů zároveň koncem března schválila příslušný návrh zákona, jehož cílem je úplné uvalení embarga dovozu uhlí z Ruska na území Polské republiky a jeho tranzitu přes toto území. A to bez ohledu na rozhodnutí orgánů Evropské unie. Pokud tento zákon vstoupí v platnost, bude mít velký dopad i na železniční nákladní dopravu. Podle statistik se do Polska každoročně dováží přibližně 10 milionů tun uhlí z Ruska a téměř polovina uhlí dováženého do Evropské unie je rovněž ruského původu.

Aktuální situace na hlavním polském překladišti, terminálu Małaszewicze nevypadá dramaticky. „Vlaky standardně překračují hranice v obou směrech bez omezení. Počet odbavených souprav je na podobném úrovni jako před válkou,“ uvedl zástupce společnost CARGOTOR exkluzivně pro RAILTARGET.

Tagy