foto: Zdroj: snímek z videa na síti X, se souhlasem/Ukrajina: Sabotáž ruského elektrického vlaku
Od hořících lokomotiv po vykolejené cisterny – Ukrajina zesiluje tlak na ruské zásobování. Opakované útoky na železniční infrastrukturu narušují tok zbraní i paliva. Odvážné sabotáže probíhají na ruských tratích, lokomotivách i mostech.
Válka na Ukrajině prostupuje do všech oblastí, železniční infrastruktury nevyjímaje. Po nedávném incidentu zapálení ruských lokomotiv vidíme, že se rozhodně nejednalo o první útok tohoto typu. Naopak incidenty na železniční infastruktuře jsou velmi časté. Některé z nich jsme zmapovali.
Hned na úvod je potřeba říct, že hlavní ředitelství rozvědky Ministerstva obrany Ukrajiny se podle informací serveru Hromadske přihlásilo k nedávnému zničení dvou ruských dieselových lokomotiv. Členové ukrajinské rozvědky podnikli první ze sabotáží 19. února ve městě Orechovo-Zujevo v Moskevské oblasti. Terčem se stala ruská lokomotiva odpočívající v železničním depu.
Druhá lokomotiva byla zničena v noci z 5. na 6. března ve městě Voronež, které se nachází na jihozápadu Ruska přibližně 279 kilometrů od Charkova. V tomto případě ukrajinská rozvědka potvrdila, že se jednalo o mašinu, pomocí níž rusové převáželi zbraně a vojenské vybavení z ruských vojenských podniků do okupovaných území Ukrajiny. Videa z obou akcí zveřejnil server Hromadske na svém profilu na síti X.
Ukrajina v akci: Zapálený vlak za 13 milionů
Nutno říci, že se zdaleka nejedná o první útoky ukrajinců na ruská železniční vozidla. Petro Andrušenko, poradce exilového starosty města Mauripol, informoval 30. prosince 2024 o zapálení dvou ruských lokomotiv, které měli na svědomí ukrajinští partyzáni. Andrušenko ve svém příspěvku na síti Telegram dále uvedl, že součástí útoku byl nový elektrický vlak EP2D-0014, který Rusové dlouho opravovali a plánovali jej vyslat na okupovaná území. Partyzáni ale byli rychlejší. Škody se jen na tomto vlaku vyšplahy na 50 milionů rublů (přibližně 13,4 milionu korun).
Psali jsme
Válka na Ukrajině změnila zemi k nepoznání. Proměnou prošla také ukrajinská železnice, které se přezdívá „druhá armáda země“. Jak válka…
Ukrajina: Útok na vlak s ruským palivem
Jen šestnáct dnů předtím, 14. prosince 2024, podnikly ukrajinské ozbrojené síly a tajné služby útok na ruský vlak převážející cisterny pohonných hmot. Podle ukrajinského serveru Militarnyi se útok odehrál v ruskem okupované Záporožské oblasti. První fází bylo vyhození části trati do povětří pomocí náloží, což vedlo k zastavení vlaku. Následoval útok na cisterny pomocí dronů, který byl završen odpálením raket z raketometu HIMARS.
Během útoku byla zničena nejen lokomotiva ale i 40 cisteren s palivem, což Rusku způsobilo škody ve výši okolo 4 milionů dolarů (přibližně 92 milionů korun). Ukrajině se navíc podařilo na čas zablokovat důležitou železniční trať, která Rusku sloužila pro převoz paliva z Krymu. Na krátké video z útoku se můžete podívat níže.
Útoky na tratě i železniční mosty
Kromě samotných vlaků je častým terčem ukrajinských útoků i železniční infrastruktura. Podle informací serveru The Kyiv Independent podnikla ukrajinská partyzánská skupina Atesh 9. 3. 2025 sabotáž v Džankojském rajónu na severu zmiňovaného Krymského poloostrova. Cílem sabotáže bylo zabezpečovací zařízení, konkrétně reléová skříň, kterou členové Atesh podle videa zveřejněného na síti Telegram zapálili.
Psali jsme
Ukrajinské železnice (UZ) rozšiřují svou flotilu o 200 nových plošinových vagónů, které byly vyrobeny ve vlastních výrobních závodech. Tyto vozy,…
Sabotáže se nevyhýbají ani železničním mostům. V srpnu 2024 zničila ukrajinská armáda most přes řeku Sejm nedaleko vesnice Karyž v Kurské oblasti, o čemž informovala Česká televize. Šlo již o třetí a poslední důležitý most v této oblasti, jehož zničením Ukrajina Rusku zavařila. Předcházelo mu odpálení dvou mostů u obcí Zvannoje a Gluškovo, které ruská armáda využívala k zásobování.