EU version

Terminál Brno: Intermodální areál, kde se spojují dopravní uzly

Terminál Brno: Intermodální areál, kde se spojují dopravní uzly
foto: ČD Cargo tiskové materiály/Terminál Brno
25 / 03 / 2022

Terminál Brno a.s. leží v srdci Evropy poblíž křížení významných železničních a silničních komunikací. Kapacitní železniční tratě disponují spojením se všemi významnými dopravními a průmyslovými uzly nejen napříč republikou, ale i sousedními státy. Kvalitní spojení nabízí i přípojka na dálnice D1 a D2.

Začátky terminálu sahají do roku 1973. Tehdy zde společnost ČSKD-Intrans řídila kontejnerovou dopravu v rámci celého Československa. Začátkem devadesátých let však společnost neustála změny na dopravním trhu a v roce 2004 došlo k ukončení provozu brněnského terminálu. Druhou mízu mu přineslo až založení dceřiné společnosti Českých drah – ČD Cargo. Díky majetkové účasti Carga vznikla roku 2008 společnost Terminal Brno a spolu s ní odstartovala postupná rekonstrukce a modernizace areálu. Došlo k nahrazení starého portálového jeřábu novými moderními kolovými jeřáby, tzv. reachstackery, a výstavbě nové betonové manipulační plochy. Těmito kroky výrazně zrychlila překládka kontejnerů i návěsů. Později proběhla rekonstrukce administrativní budovy, došlo k výměně starého sodíkového osvětlení za LED světlomety i k instalaci kamerového systému.

Častými manipulacemi s multimodálními návěsy se terminál zaryl do podvědomí jako důležitý hub pro jejich svoz a rozvoz. Ony multimodální návěsy odpovídají potřebám evropské kontinentální dopravy optimálním spojením výhod železniční a silniční dopravy. V posledních letech se terminál zasloužil o překládku dřeva z kůrovcové kalamity na Českomoravské vrchovině. Dále patří na jeho seznam úspěchů řada referenčních zakázek, například manipulace a odbavení vlaků s multimodálními návěsy LKW Walter či manipulace s kontejnery a odbavení vlaků přijíždějících přes Budapešť z Turecka (DSV). Pozoruhodnou podívanou nabízí překládka kontejnerů přijíždějících do Brna formou jednotlivých vozových zásilek.

Terminál disponuje kapacitní železniční vlečkou zaústěnou do stanice Brno jih a nabízí tři koleje. Během pracovních dnů probíhá provoz od sedmé hodiny ranní do desáté hodiny večer, sobotní provoz končí v půl jedné odpoledne. Otevírací dobu lze však přizpůsobit potřebám zákazníka. Vedle překládek nabízí terminál i deponii, čištění a opravy, nabídku doplňuje o manipulaci s paletami a dalším zbožím.

Tagy