EU version

Tatravagonka zahájila výrobu v Žitnjaku. Pokračuje v plánu na obnovu tradice TZV Gredelj

Tatravagonka zahájila výrobu v Žitnjaku. Pokračuje v plánu na obnovu tradice TZV Gredelj
foto: Archives/TZV Gredelj
06 / 05 / 2021

Tatravagonka si na konci března pronajala haly v závodě Gredelj Railway Wagon Factory v Žitnjaku, kde byla následně zahájena výroba železničních nákladních vozů. Před několika dny opustil brány areálu první vůz, který bude v nejbližších dnech dodán cílovému klientovi v západní Evropě. Do konce roku 2021 by mělo být v areálu vyrobeno dalších 210 železničních nákladních vozů.

Slovenská společnost Tatravagonka myslí svou expanzi do Chorvatska skutečně vážně. Důkazem je i to, že společnost složila záruku v hodnotě 1 milion eur, aby se areál záhřebské společnosti TZV Gredelj dostal co nejdříve z bankrotu. S tím souvisí další investice. Tatravagonka se zavázala, že do výroby železničních vozů v Gredelj bude investovat 45 milionů eur. Kromě toho chce udržet všech více než 400 zaměstnanců.

Počet zaměstnanců by se měl navíc po skončení stavu bankrotu dokonce zdvojnásobit. Podle konkurzního manažera, Tomislava Duričina, je ukončení bankrotu záhřebské společnosti TZV Gredelj otázkou několika příštích měsíců. Zároveň uvedl, že ze všech obdržených nabídek na převzetí Gredelj, byla ta od Tatravagonky nejlepší.

Ivan Petřiček, jeden ze spolumajitelů a člen dozorčí rady slovenské společnosti Tatravagonka řekl, že má Gredelj veškerou potřebnou infrastrukturu a potenciál pro výrobu a generální opravy nákladních a osobních železničních vozů. Jakmile bude ukončen stav bankrotu, Tatravagonka začně do areálu investovat.

Tatravagonka by ráda navázala na předchozí výrobu v komplexu Gredelj. To znamená, že všechny činnosti, které byly základem provozu v minulosti, by měly být obnoveny a dále rozvíjeny. Tatravagonka se chce zaměřit na nákladní a osobní vozy poháněné elektrickými a vznětovými motory. V plánu jsou také opravy lokomotiv.

TŽV Gredelj vyhlásil bankrot již v roce 2012. Stalo se tak, kvůli poklesu zakázek od Chorvatských železnic a dalších klientů. Navzdory úpadku však dílna pokračovala ve své výrobě. Tatravagonka podala jedinou platnou nabídku na výběrové řízení na investici do TZV Gredelj ve výši 45 milionů EUR.

Původně byla ve hře ještě jedna nabídka od chorvatské společnosti Dok-ing ze Záhřebu. Její nabídka však byla nejen o 10 milionů eur nižší, ale zároveň společnost neposkytla veškerou potřebnou dokumentaci. Proto byla její nabídka označena jako neplatná. Švýcarský Stadler měl rovněž zájem, ale společnost nakonec odstoupila s odůvodněním, že nemůže předložit právně závaznou nabídku.

Slovenská Tatravagonka je lídrem ve výrobě železničních vozů na evropském trhu. Má dceřiné společnosti v řadě dalších států. Například Německo, Polsko, Srbsko, ale také Česká republika nebo Indie. V těchto závodech zaměstnávají více než 12 000 lidí. Dílna TZV Gredelj může Tatravagonce poskytnout veškeré prostředky na realizaci dalších plánů a projektů.

Tagy