EU version

Tatravagónka a PJM: Chytré nákladní vagóny a DAC na obzoru

Tatravagónka a PJM: Chytré nákladní vagóny a DAC na obzoru
foto: Autor: Beroesz / Wikimedia Commons/ilustrační foto
17 / 04 / 2025

Tatravagónka, přední evropský výrobce nákladních železničních vozů, rozšiřuje své portfolio: Společnost se chce naučit vyrábět nákladní vozy vybavené digitálními funkcionalitami. Jako strategického partnera má od dubna 2025 rakouskou technologickou a výzkumnou společnost PJM.

Tatravagónka disponuje širokým výrobním portfoliem železničních vagónů. V několika závodech na Slovensku se vyvíjejí a vyrábějí typy vozů pro různé přepravy, včetně cisternových vozů a vozů pro přepravu volně loženého zboží, plošinových vozů, intermodálních vozů a vozů pro přepravu ocelových svitků.

Tatravagónka a PJM ve znamení monitoringu

Tatravagónka bude s PJM vyvíjet zařízení pro monitorování parametrů brzd a monitorování brzdového systému v reálném čase, monitorování čepů v reálném čase a diagnostiku vykolejení IDDS. Od nových  aplikací si slibuje řadu zásadních výhod: nižší náklady, vyšší dostupnost nákladního vlaku, rychlejší příprava vlaku a především vyšší bezpečnost.

Společnost Tatravagónka předá potřebné zařízení ex works, říká Günter Petschnig, generální ředitel společnosti PJ Monitoring GmbH. „Toto partnerství zajišťuje, že odvětví železniční nákladní dopravy získá moderní, spolehlivé a dlouhodobě udržitelné řešení,“ řekl generální ředitel Günter Petschnig.

Tatravagónka je připravená na DAC

Tatravagónka díky spolupráci s PJM důsledně pokračuje v dalším rozvoji svého produktového portfolia. Vozy již před několika lety prozíravě připravuje pro automatizované aplikace, jako je například digitální automatické spřáhlo (DAC), které umožní digitalizovat další procesy (především testovat brzdy a sledovat hmotnost nákladu).

Digitalizace přispěje k úspoře nákladů. Funkcionality umožní dlouhodobě a komplexně zjišťovat specifické údaje z příslušných vagónových komponent, což je základem pro prediktivní plánování údržby a oprav. Sníží se tím potřeba neočekávaných nákladných opravy a poruchy vagónů. Uspoří se i pracovní čas. Automatické testování brzd a sledování hmotnosti nákladu výrazně zkracují dobu přípravy vlaku. Sledování hmotnosti nákladu také zvyšuje disponibilitu a stupeň využití vozového parku. Nakládka probíhá rychleji a nedochází k přetížení.

PJM poskytne Tatravagónce spolehlivé systémy

Celkově se zvýší i bezpečnost železniční nákladní dopravy. Systém IDDS pro diagnostiku vykolejení je vybaven varováním strojvedoucího v reálném čase, sleduje dynamicky stav jízdy a identifikuje kritické situace a možné závady. Analýza brzd a sledování brzdového systému v reálném čase včas odhalí vadné a přetížené brzdové systémy. Automatický test brzd je rovněž proces relevantní pro bezpečnost. Systém firmy PJM je škálovatelný a kompatibilní s budoucími řešeními DAC a s dalšími aplikacemi.

Společnost PJM byla založena v roce 2006 jako spin-off Technické univerzity ve Štýrském Hradci. Testovací centrum PJM disponuje certifikacemi rakouského ministerstva dopravy a infrastruktury a EBA. PJM je partnerem firem Siemens, ÖBB, SBB, Plasser & Theurer, Toronto Cable Car, Doppelmayr a KTM X-Bow. Mezi nejvýznamnější vlastní produkty patří WaggonTracker a snímače zrychlení nebo systém měřicích dvojkolí MeRaN.

Zdroj: tisková zpráva PJM

Tagy