EU version

Tajemství benzenového vlaku v Hustopečích: Vyšetřovatelé stále skládají mozaiku

Tajemství benzenového vlaku v Hustopečích: Vyšetřovatelé stále skládají mozaiku
foto: Policie ČR/Hašení hořících cisteren s benzenem v Hustopečích
14 / 05 / 2025

Po téměř třech měsících od havárie vlaku s benzenem v Hustopečích nad Bečvou stále není jasné, kdo nese odpovědnost, a policie pokračuje ve vyšetřování. Nejasnosti panují také kolem zásahu hasičů, který podle odborníků přispěl k ekologické katastrofě.

Od havárie vlaku s benzenem v Hustopečích nad Bečvou uplynuly již téměř tři měsíce. Stále však není jasno, kdo za nehodu ponese odpovědnost. Policisté však v rozplétání případu nadále pokračují. Podle informací serveru iRozhlas policie vyslechla strojvedoucího a instruktora, kteří byli přítomni v kabině vlaku v momentě havárie. Krajský policejní ředitel Tomáš Landsfeld potvrdil, že žádné obvinění zatím nepadlo. 

 

Skládání benzenové mozaiky pokračuje 

„Oba strojvůdci, respektive strojvůdce a instruktor byli vyslechnuti. V tuto chvíli dáváme dohromady všechny informace, které k tomu máme a které průběžně zjišťujeme, co se týče soupravy, vagonůje to mozaika, kterou nyní skládáme. Dohled nad tím má okresní státní zastupitelství, se kterým tyto věci vyšetřovatel konzultuje. Čekáme také na předběžné zprávy od znalce a Drážní inspekce,“ uvedl Landsfeld. 

„V okamžiku, kdy bude důvodné podezření, že některá osoba naplnila skutkovou podstatu některého trestného činu, pro který je zahájeno trestní stíhání, tak nepochybně budeme konat. V tuto chvíli tomu tak není a já nejsem schopen říci nějaké konkrétní datum,“ dodal krajský policejní ředitel. 

 

Policie prověřuje ekologické ohrožení 

Policie již na konci března rozšířila prověřování nehody o trestný čin poškození a ohrožení životního prostředí z nedbalosti, jak informoval Hanácký deník. Za obecné ohrožení způsobené z nedbalosti, pokud došlo k velké škodě, může viníkovi hrozit až osmiletý trest odnětí svobody. V případě trestného činu poškození životního prostředí jsou tresty mírnější. 

„Od počátku se na šetření okolností této mimořádné a nebezpečné železniční nehody, která se stala poslední únorový den v Hustopečích nad Bečvou, podílíme. Prověřování události je v kompetenci policistů za Služby kriminální policie a vyšetřování, kteří zajišťují potřebné podklady a důkazní materiál, provádějí šetření a přijímají nezbytná opatření ke zjištění skutečností události tak, aby byla věc náležitě objasněna,“ uvedla mluvčí přerovské policie Miluše Zajícová. 

Kritické hlasy směřují i k zásahu hasičů 

Únorová železniční nehoda v Hustopečích nad Bečvou, kdy vykolejily a vzplály cisterny s benzenem, rozpoutala veřejnou debatu o správnosti zásahu hasičů. Jako problematické se podle odborníků jeví především použití vody. Skutečnost, že smíchání benzenu s hasební vodou zvýšilo průnik nebezpečné chemikálie do půdy a spodních vod, potvrdil redakci RAILTARGET v exkluzivním rozhovoru profesor Pavel Hradil z Univerzity Palackého v Olomouci. 

K hašení benzenu vodou se kriticky staví i odborníci z řad samotných hasičů, jak informoval Security Magazín. Experti poukazují zejména na neefektivní hašení pomocí vrtulníku s bambi vakem. Hasiči vodu čerpali z nedalekého jezera, ale kvůli hustému kouři nebylo možné přesně cílit, kam dopadne – výsledkem byla kontaminace půdy a podzemních vod. Kritici nasazení označují za zbytečné a škodlivé, přirovnávají jej k „plivnutí do ohně“ a považují jej spíše za PR akci než účinný zásah. 

Střet hasební vody s benzenem dle informací expertů výrazně přispěl k následné ekologické katastrofě. Náklady na sanaci a likvidační práce se podle hejtmana Olomouckého kraje Ladislava Oklešťka vyšplhají na miliardu korun. Ministr životního prostředí Hladík označil incident za největší havárii benzenu na světě a přiznal, že se při krizovém řízení o metodě hašení vůbec nediskutovalo.

Tagy