foto: Policie ČR/Hašení hořících cisteren s benzenem v Hustopečích
Po téměř třech měsících od havárie vlaku s benzenem v Hustopečích nad Bečvou stále není jasné, kdo nese odpovědnost, a policie pokračuje ve vyšetřování. Nejasnosti panují také kolem zásahu hasičů, který podle odborníků přispěl k ekologické katastrofě.
Od havárie vlaku s benzenem v Hustopečích nad Bečvou uplynuly již téměř tři měsíce. Stále však není jasno, kdo za nehodu ponese odpovědnost. Policisté však v rozplétání případu nadále pokračují. Podle informací serveru iRozhlas policie vyslechla strojvedoucího a instruktora, kteří byli přítomni v kabině vlaku v momentě havárie. Krajský policejní ředitel Tomáš Landsfeld potvrdil, že žádné obvinění zatím nepadlo.
Skládání benzenové mozaiky pokračuje
„Oba strojvůdci, respektive strojvůdce a instruktor byli vyslechnuti. V tuto chvíli dáváme dohromady všechny informace, které k tomu máme a které průběžně zjišťujeme, co se týče soupravy, vagonů – je to mozaika, kterou nyní skládáme. Dohled nad tím má okresní státní zastupitelství, se kterým tyto věci vyšetřovatel konzultuje. Čekáme také na předběžné zprávy od znalce a Drážní inspekce,“ uvedl Landsfeld.
„V okamžiku, kdy bude důvodné podezření, že některá osoba naplnila skutkovou podstatu některého trestného činu, pro který je zahájeno trestní stíhání, tak nepochybně budeme konat. V tuto chvíli tomu tak není a já nejsem schopen říci nějaké konkrétní datum,“ dodal krajský policejní ředitel.
Policie prověřuje ekologické ohrožení
Policie již na konci března rozšířila prověřování nehody o trestný čin poškození a ohrožení životního prostředí z nedbalosti, jak informoval Hanácký deník. Za obecné ohrožení způsobené z nedbalosti, pokud došlo k velké škodě, může viníkovi hrozit až osmiletý trest odnětí svobody. V případě trestného činu poškození životního prostředí jsou tresty mírnější.
Psali jsme
Benzenový požár v Hustopečích byl podle informací redakce RAILTARGET hašen chybně zvolenou metodou, která zapříčinila mnohem větší ekologické dopady.…
„Od počátku se na šetření okolností této mimořádné a nebezpečné železniční nehody, která se stala poslední únorový den v Hustopečích nad Bečvou, podílíme. Prověřování události je v kompetenci policistů za Služby kriminální policie a vyšetřování, kteří zajišťují potřebné podklady a důkazní materiál, provádějí šetření a přijímají nezbytná opatření ke zjištění skutečností události tak, aby byla věc náležitě objasněna,“ uvedla mluvčí přerovské policie Miluše Zajícová.
Kritické hlasy směřují i k zásahu hasičů
Únorová železniční nehoda v Hustopečích nad Bečvou, kdy vykolejily a vzplály cisterny s benzenem, rozpoutala veřejnou debatu o správnosti zásahu hasičů. Jako problematické se podle odborníků jeví především použití vody. Skutečnost, že smíchání benzenu s hasební vodou zvýšilo průnik nebezpečné chemikálie do půdy a spodních vod, potvrdil redakci RAILTARGET v exkluzivním rozhovoru profesor Pavel Hradil z Univerzity Palackého v Olomouci.
Psali jsme
Havárie vlaku převážejícího benzen spustila obavy z dopadů na vodu, půdu i zdraví lidí. Co přesně benzen dělá v prostředí, proč ho…
K hašení benzenu vodou se kriticky staví i odborníci z řad samotných hasičů, jak informoval Security Magazín. Experti poukazují zejména na neefektivní hašení pomocí vrtulníku s bambi vakem. Hasiči vodu čerpali z nedalekého jezera, ale kvůli hustému kouři nebylo možné přesně cílit, kam dopadne – výsledkem byla kontaminace půdy a podzemních vod. Kritici nasazení označují za zbytečné a škodlivé, přirovnávají jej k „plivnutí do ohně“ a považují jej spíše za PR akci než účinný zásah.
Střet hasební vody s benzenem dle informací expertů výrazně přispěl k následné ekologické katastrofě. Náklady na sanaci a likvidační práce se podle hejtmana Olomouckého kraje Ladislava Oklešťka vyšplhají na miliardu korun. Ministr životního prostředí Hladík označil incident za největší havárii benzenu na světě a přiznal, že se při krizovém řízení o metodě hašení vůbec nediskutovalo.