EU version

Státní moloch se otřásá. Kazachstán otevírá železnici soukromníkům

Státní moloch se otřásá. Kazachstán otevírá železnici soukromníkům
foto: Wikimedia Commons/lokomotiva TE33A v Kazachstánu (ilustrační foto)
16 / 06 / 2025

Kazašské sdružení železničních nákladních dopravců (ARFC) chce docílit větší transparentnosti v tamním železničním sektoru. Cílem je otevření trhu soukromým dopravcům prostřednictvím demonopolizace, což má přinést zejména vyšší kvalitu služeb. Podporu sdružení vyjádřil i kazašský prezident.

Středoasijská velmoc důležitá pro tranzit mezi Evropou a Asií a v budoucnu i k železničnímu propojení k Indickému oceánu se už v roce 2022 pokusila vytvořit konkurenční liberalizovaný trh železniční nákladní dopravy. Vládní plán počítá od roku 2027 se vstupem soukromých dopravců na železniční síť. 

Kazašské sdružení železničních nákladních dopravců (ARFC), Antimonopolní agentura, Ministerstvo digitálního rozvoje a Ministerstvo dopravy projednaly opatření ke zlepšení trhu železniční nákladní dopravy. „Hlavní cíl: Skutečná konkurence v oblasti železniční nákladní dopravy a udržitelná, transparentní pravidla hry,“ uvádí ARFC.

Kazašské železnice: Státní monopol a nedostatek dlouhodobých smluv

Pro ARFC jsou problémy v kazašské železniční nákladní dopravě jasné jako facka a je jich mnoho. Na začátek asociace poukazuje na národního provozovatele, Kazašské železnice (KTZ). Ten jako monopol dominuje na trhu a sám o sobě „narušuje tržní rovnováhu“. KTZ má navíc „nejasný status“, protože poskytuje provázanou směsici obchodních a vládních služeb. Neexistují také žádné jasné právní předpisy upravující vztahy mezi provozovateli, stěžuje si ARFC.

Mezi další problémy patří nedostatek dlouhodobých smluv a nízká úroveň digitalizace. Kazachstán má sice nový železniční zákon, ale mnohá ustanovení nemají prováděcí přepisy a principy tak podle informací ARFC zůstávají na papíře nenaplněné.

Setkání ARFC s různými vládními institucemi se uskutečnilo z podnětu prezidenta Kazachstánu, který má v zemi silné postavení. Asociace železniční nákladní dopravy má jeho podporu.

Kazachstán na cestě k transparentějším poměrům na železnici

Hlavním úkolem bude oddělit správu infrastruktury železnice od provozu a prostřednictvím jasných předpisů upravit přístup k síti. ARFC bude i nadále usilovat o zajištění rovného přístupu pro využívání železniční infrastruktury Kazachstánu. Chce také změnit tarifní politiku. „Ztráty a skryté dotace se již dávno staly chronickým problémem,“ vysvětluje asociace. „ARFC navrhuje odmítnout snížené tarify bez kompenzace a přejít k modelu, ve kterém je infrastruktura financována transparentně a dopravci fungují na tržních principech.“

Transparentní regulační rámec pro trh bude zahrnovat nezávislý regulační orgán, který bude sledovat podmínky hospodářské soutěže, přístup k železniční infrastruktuře a především určování tarifů. Antimonopolní opatření by také měla přispět ke spravedlivému a rovnému trhu pro všechny provozovatele, argumentuje ARFC, přičemž zdůrazňuje, že regulační orgán by neměl působit pod hlavičkou KTZ ani jiné vládní instituce.

Kazašští dopravci chtějí otevřený železniční trh

Roman Sklyar, místopředseda vlády Kazachstánu, vloni zveřejnil, že KTZ přepravila téměř tři čtvrtiny veškerých přeprav pod cenou. Z tohoto důvodu bylo nutné zvýšit tarify v rámci „zlepšení tarifní politiky v odvětví železniční nákladní dopravy“. Kazachstán chce, aby železniční nákladní doprava byla finančně životaschopná.

Kazašští dopravci chtějí nakonec „plně otevřít trh“ a přilákat soukromý kapitál. „Jakmile budou zavedena pravidla přístupu a institucionální reformy, měl by být trh otevřen novým dopravcům, a to i na tranzitních trasách,“ uvádí asociace. „Konkurence není hrozbou, je hnacím motorem efektivity, kvality služeb a mezinárodního tranzitního potenciálu Kazachstánu.“ Otevření trhu je podmínkou pro účast privátního kapitálu na investicích. „Prostřednictvím PPP, koncesí a společných projektů. Soukromé investice do terminálů, lokomotiv a vagónů nejen urychlí rozvoj, ale také sníží tlak na rozpočet.“

Zdroj: ARFC, RailFreight

Tagy