foto: https://cs.wikipedia.org/wiki/Sen%C3%A1t_Parlamentu_%C4%8Cesk%C3%A9_republiky#/media/Soubor:Senat_2833.jpg/Senát schválil Zákon o dráhách, platit začne v roce 2022
Senát parlamentu České republiky schválil Zákon o dráhách, který by měl začít platit v prvních měsících roku 2022. Zákon umožní lépe zjišťovat dodržování pravidel odpočinku mezi směnami strojvedoucích a podpoří tak bezpečnost na trati. Dále v rámci Evropské unie implementuje tzv. 4. železniční balíček.
Zákon ustanovuje takzvaný monitoring licence strojvedoucích. Ten by měl zabránit situacím, ve kterých strojvůdci místo odpočinku chodí pracovat pro dalšího dopravce. „Jedním z našich cílů je další zvyšování bezpečnosti železnice a zlepšení podmínek pro drážní dopravu. K tomu pomůže i elektronický monitoring licence strojvůdců, kdy bude možné efektivněji sledovat dodržování pravidel o délce směny a dobu řízení drážního vozidla,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček a dodává, „přijatý zákon může pomoci předcházet chybám či přetížení strojvedoucích a budeme tak mít v ruce jednoznačné informace, abychom z nich mohli dělat nějaké závěry.“ Zároveň se doba odpočinku strojvedoucích mezi směnami prodlužuje z 6 na 7 hodin. Změna v legislativě ukládá strojvedoucímu povinnost oznámit provozovateli dráhy, že zahájil a ukončil jízdu a nahlásit Drážnímu úřadu číslo licence strojvedoucího a evropské číslo drážního vozidla. Dané kroky umožní účinnější kontrolu dodržování pravidel upravujících délku směny a dobu řízení drážního vozidla v mezinárodní dopravě.
Mimo jiné novela zavádí ustanovení technického pilíře čtvrtého železničního balíčku, který má za úkol uzdravení železničního odvětví a zlepšení jeho konkurenceschopnosti, například přehledněji stanoví pravidla propojenosti dráhy. V souladu s evropskou směrnicí mění pravidla pro schvalování a prodej železničních vozidel – současný průkaz způsobilosti nahradí povolení pro uvedení na trh. Novela se týká i úpravy provozu historických železničních vozidel. Definuje je jako vozidla, jejichž výroba skončila před více než čtyřiceti lety a jejich provoz umožňuje výlučně ke kulturním nebo volnočasovým aktivitám. Dále byla po intenzivních diskusích vypuštěna možnost tzv. konzervace dlouhodobě nevyužívaných drah.
Hlasování proběhlo za přítomnosti 56 senátorů, přičemž 49 hlasovalo pro přijetí zákona a 7 se zdrželo. Zákon představuje po osvobození od poplatků za podporované zdroje energie další zdokonalení, které pomůže zefektivnění železniční dopravy.
Tagy