foto: Archiv/Seminář EDDP k DAC: Podívejte se na exkluzivní informace z webináře
Dnes uspořádal tým EDDP (European DAC Delivery Programm) webinář, který se věnoval analýze přínosů a nákladů, tzv. CBA analýze. Dosavadní analýza přínosů a nákladů DAC není finalizovaná, bude postupně doplňována. Pracuje se s neucelenými a v komplexu celého projektu s fragmentovanými informacemi. Zatímco na straně přímých i nepřímých nákladů existují představy o konkrétních nákladových položkách, nejasnosti panují na straně ekonomických přínosů. Proto se pracuje s odhady, a to i s odhady základních benefitů, které představuje zvýšení kapacity a rychlosti operability nákladní železniční dopravy. Není jasné, kolik vagónů bude nutné vyřadit a není známo rozložení procesu přechodu k DAC podle jednotlivých typů vagónů. Není známá struktura vozového parku, který bude moci být vybaven retrofity a není ani známo, kolik a kterých vagonů bude muset být vyřazeno.
Tým EDDP bude pravidelně analýzu přínosů a nákladů (CBA) aktualizovat, příští aktualizace a webinář se uskuteční v lednu 2023. Kromě nejasností na straně přínosů a scénářů přechodu k DAC, které budou dopravcům způsobovat rozdílné náklady, je analýza přínosů a nákladů v podání EDDP problematická tím, že k tématu přistupuje za celou Evropu jednotně. Je přitom jasné, že DAC postihne nákladově různé dopravce, různé vozové parky a jejich stáří a ekonomiku provozu jednotlivých dopravců diametrálně různě. Jakmile budou v budoucnosti jasnější obrysy scénářů přechodu k DAC a jeho technické provedení, bude muset CBA proběhnout na úrovni jednotlivých dopravců. To se zatím kromě Deutsche Bahn Cargo nestalo. Neexistují ani spolehlivá data o složení vozového parku v Evropě, který čítá odhadem 500.000 vagónů. Základem existujícího pokusu o CBA jsou data zevnitř koncernu Deutsche Bahn, částečně ÖBB a EDDP využívá k zjišťování nákladů švýcarskou zkušenost s DAC, kde se zavádí od roku 2019. Pro dopravce ze střední a východní Evropy je tento
Náklady na DAC se odhadují na 5 000 eur za kus, tedy dvojnásobek na každý vagón a lokomotivu. Náklady na montáž spřáhla se budou lišit podle konstrukce vozu nebo lokomotivy. U nových vozidel se počítá s příplatkem za DAC (v porovnání s náklady na pořízení vagónů a lokomotiv vybavených šroubovými spřáhly) 3 500 EUR / vůz a 8 000 EUR za lokomotivu. Dále se odhaduje, že komplikace s managementem vozů nevybavených DAC si vyžádá další náklady ve výši 5 000 EUR/vůz. Zahrnuje to i jejich omezenou využitelnost na železniční síti.
Tabulka nákladů na digitální a komunikační infrastrukturu DAC zde:
Communication component costs
|
|
Wagon communication unit incl. power management and battery
|
800
|
2nd wagon communication unit (redundant)
|
400
|
Cloud communication unit
|
200
|
Apps management unit (calculation power for all use cases)
|
1500
|
2nd apps management unit (calculation power for all use cases), redundant
|
1000
|
Retrofit costs
|
70
|
|
|
Other Cost
|
|
Automated venting device
|
300
|
Automated venting device-retrofit costs
|
70
|
Automatic braking test device
|
700
|
Automatic braking test device-retrofit costs
|
875
|
Automatic uncoupling (type 5) actuator (per wagon)
|
1600
|
Automatic uncoupling (type 5) actuator-retrofit costs (per wagon)
|
280
|
Automated parking brake systém
|
2000
|
Automated parking brake system-retrofit costs
|
350
|
Train integrity function & train composition determination
|
700
|
Train integrity function & train composition determination-retrofit costs
|
175
|
Wagon telematics
|
1000
|
Wagon telematics-retrofit costs
|
175
|
Video gate – counts
|
N/A
|
Video gate – cost
|
150 000
|
Tagy