EU version

Šéfové středoevropských carg: Energetická krize a zdražování silně dopadají na železniční sektor

Šéfové středoevropských carg: Energetická krize a zdražování silně dopadají na železniční sektor
foto: Redakce RAILTARGET /Šéfové středoevropských carg: Energetická krize a zdražování silně dopadají na železniční sektor
22 / 09 / 2022

Extrémní ceny energií a růst nákladů spojených s provozem železniční dopravy se zákonitě bude promítat do hospodaření železničních dopravců napříč Evropou. Tato zpráva jednoznačně zazněla na jednání šéfů českého a slovenského carga. Zásadní bude i to, jaké podmínky pro železniční nákladní dopravu vytvoří jednotlivé státy.

Během největšího evropského veletrhu InnoTrans 2022 (20.-23.9.2022) spolu jednali šéf ČD Cargo Tomáš Tóth se svým slovenským protějškem Romanem Gonem ze ZSSK CARGO. Řešili současné výzvy pro sektor nákladní železniční dopravy. Největším rizikem, kterému je teď železnice vystavena, je raketový růst cen všech nákladů pro provoz. Jedná se zejména o růst ceny elektrické energie, ceny nafty a cen veškerého materiálu pro údržbu vozového parku.

Šéfové středoevropských carg: Energetická krize a zdražování silně dopadají na železniční sektor

„Je velmi důležité, že byla v České republice zastropována cena elektrické energie pro železnici. Zásadním způsoben to uklidnilo náš interní trh. Výsledná cena elektřiny bude v příštím roce takřka dvojnásobná, ale forecast byl mnohem dramatičtější. Čelíme samozřejmě i dalšímu zásadnímu růstu cen takřka všech nákladových vstupů. Růst cen hutních výrobků, dřeva a jiných vstupů pro naše opravárenství, trakční nafty, nákladů na obsluhu dluhu u financujících bank. Kvůli všeobecné inflaci budeme muset také vyjednávat o růstu mezd zaměstnanců. S tím se ale nyní potýkají všichni nákladní dopravci v Evropě“ řekl na dnešním jednání šéf ČD Cargo Tomáš Tóth.

Možná ještě složitější je situace na Slovensku. Zde k jednoznačnému rozhodnutí o zastropování cen nedošlo a další segment tak čelí nejistotě ohledně nákladů na železniční provoz. V dřívějším vyjádření pro RAILTARGET šéf ZSSK CARGO uvedl, že podražení jedné MWh o 100 eur se promítne do celkových nákladů ve výši 17 milionů eur.

„Cena elektřiny je extrémně volatilní. Mění se ze dne na den. Je pak extrémně obtížné nastavit cenu přepravy tak, aby pokryla náklady a byla zároveň únosná pro naše klienty. Cena nafty a oprav jde skokově nahoru. Čeká nás také vyjednávání s odboráři ohledně mezd,“ uvedl na veletrhu šéf ZSSK CARGO Roman Gono.

Šéfové středoevropských carg: Energetická krize a zdražování silně dopadají na železniční sektor

Téma dopadu energetické krize a inflace na železniční sektor jsou pravděpodobně nejčastějším tématem jednání managementu firem, které se na InnoTrans 2022 odehrávají. V podstatě všechny konference organizované na berlínském veletrhu se tohoto tématu týkají. Za vůbec nejvíce zasažený segment je u většiny zainteresovaných odborníků považován JVZ (jednotlivých vozových zásilek). Právě u tohoto druhu přepravy mají dopravci nejnižší marže a jsou pro ně organizačně a nákladově nejsložitější. Zároveň u tohoto druhu přeprav nejvíc platí, že je lze přesunout na silnici. Bohužel se tak drolí dlouho budovaná strategie přesouvat maximum nákladní dopravy na železnici. Bude tak otázkou, jestli je segment JVZ v aktuálních podmínkách uskutečnitelný. Bude nyní primárně na vládách jednotlivých zemí, jestli dodrží svoje strategie a budou nadále preferovat mnohem ekologičtější a bezpečnější dopravu na železnici.

Mezi jednotlivými státy lze pozorovat rozdíl v rychlosti reakce na tuto nepříznivou situaci. Český ministr dopravy Martin Kupka (ODS), například, už před dvěma týdny oznámil zastropování cen silové elektřiny pro železnici. Podle našich informací se aktuálně řeší, jak přesně bude technicky cenový strop vypadat. Na Slovensku je situace zásadně jiná. Zde je prozatím jasně daná cena elektrické energie pouze do konce roku. Klíčovou otázkou tak bude, jaký systém stanovování cen bude na Slovensku fungovat v roce 2023.

Tagy