EU version

Sankce EU mají dopad na vlakovou dopravu mezi Čínou a Evropou přes Rusko: To, co byste měli vědět o zadržených kontejnerech v Małaszewicze

Sankce EU mají dopad na vlakovou dopravu mezi Čínou a Evropou přes Rusko: To, co byste měli vědět o zadržených kontejnerech v Małaszewicze
foto: Archiv redakce RAILTARGET/Sankce EU mají dopad na vlakovou dopravu mezi Čínou a Evropou přes Rusko: To, co byste měli vědět o zadržených kontejnerech v Małaszewicze
21 / 09 / 2023

V Małaszewicze bylo zadrženo přibližně 100 kontejnerů kvůli podezření z přepravy zboží dvojího užití přes Rusko. Tato akce vyplývá z 11. sankčního balíčku EU, který má dopad na profesionály v železniční nákladní dopravě, kteří jsou hluboce zapojeni do vlaků Čína-Evropa, a to rozšířením zákazu tranzitu konkrétního zboží, jako jsou vyspělé technologie a letecké materiály, při vývozu z EU do jiných zemí přes Rusko v důsledku probíhající ruské války na Ukrajině.

Navzdory přísným opatřením však většina vlaků Čína-Evropa, které využívají trasu do Ruska, zejména ty, které se pohybují směrem na západ, nemusí zaznamenat zásadní dopad. Pozoruhodné je, že v Polsku v roce 2022 převažovaly vlaky směřující na západ nad svými protějšky směřujícími na východ více než desetkrát. Někteří odborníci z oboru však upozorňují na snížení frekvence vlaků směřujících na východ do hlavních destinací, jako je Xi'an a Chengdu. Kromě toho poslední aktualizace sankcí EU rozšiřuje zákaz tranzitu na položky, jako jsou vyspělé technologické výrobky, letecké zboží, a dokonce i některé druhy paliv. V centru této kontroly je zboží dvojího užití, tedy výrobky, které mohou mít civilní i potenciální vojenské využití, jako jsou například sledovací kamery.

U vyvážených výrobků jsou nyní speditéři povinni uvádět kód HS - jedinečný identifikátor používaný celními orgány ke klasifikaci zboží. Tento kód je rozhodující při určování, zda se může jednat o výrobek dvojího použití. Pouhé uvedení výrobku v korelační tabulce EU však neznamená, že se na něj automaticky vztahuje zákaz. Je třeba provést další kontroly podle předpisů EU, aby se zajistilo, že popis výrobku odpovídá jeho účelu. Navzdory možným komplikacím odborníci z oboru doporučují zachovat klid. K zadržení zboží může dojít, ale k přísným právním postihům dochází jen zřídka a zadržené zboží se obvykle nakonec vrací odesílatelům nebo speditérům.

Zdroj: Redakce

Tagy