EU version

Ruská železnice se potýká s následky sankcí. Musí odstavovat vagony

Ruská železnice se potýká s následky sankcí. Musí odstavovat vagony
foto: Shutterstock/Ilustrační foto
06 / 09 / 2022

Sankce proti Rusku dopadají na tamní železniční sektor. Objevily se problémy s nedostatky některých komponentů a vagony tak musí být taženy do skladu. Jediná možnost, jak tyto komponenty získat, je v současné době Čína.

Ruská agrese vůči Ukrajině měla za následek řadu sankčních balíčků ze strany Evropské unie a Spojených států amerických, které zasáhly ruský průmysl. V železničním sektoru se sankce dotkly výrobců vagonů a komponent. Poté, co zahraniční firmy odešly, nejsou tamní výrobci schopni dodávat potřebné díly.

Jedním z těchto komponentů jsou ložiska pro tzv. inovační vagony, které dokážou převézt více nákladu než ty běžné. Nedostatek kazetových ložisek pro tyto vagony znamená, že jsou odstaveny z provozu. Podle vyjádření Sergeje Popova, ředitele odboru oprav a provozu kolejových vozidel Ruské národní dopravní společnosti, bylo v srpnu takto odstaveno téměř 7500 vagonů. Oproti červnu je to obrovský nárůst, kdy jich bylo pouze 1400. Na podzim lze očekávat další nárůst.

Ložiska vyráběly především společnosti ze Západu, které v souvislosti s invazí na Ukrajinu odešli ze země. Rusko tak hledá nového partnera. A možná našlo – jedním z možných dodavatelů těchto ložisek by mohla být Čína. Ovšem ruská strana požaduje zrušení cla na tyto komponenty, s čímž Číňané nesouhlasí.

Pokud Rusko nepodaří včas zajistit nového dodavatele ložisek a dalších komponentů pro výrobu vagonů, tak by mohlo dojít k postupnému ochromení ruské železniční dopravy a recesi železničního sektoru jako takového. Tím by se mohl také značně zpomalit přísun vojenského materiálu na frontu a způsobit ruské armádě další komplikace. Tato kampaň začíná silně připomínat neúspěšnou invazi Sovětského svazu do Afghánistánu na sklonku 70. let.  

Tagy