EU version

Rumunsko zavírá dveře CFR Marfă. Dluhy pošle k ledu, na scénu vstupuje nová nákladní železniční společnost

Rumunsko zavírá dveře CFR Marfă. Dluhy pošle k ledu, na scénu vstupuje nová nákladní železniční společnost
foto: Wikimedia Commons / Public Domain /CFR Marfă
01 / 11 / 2024

Rumunská železniční nákladní doprava se potýká s obrovskými dluhy a naděje na jejich splacení je mizivá. Vláda plánuje likvidaci CFR Marfă s dluhy ve výši 910 milionů EUR a chce na její místo založit novou společnost Carpatica Feroviar. Evropská komise i soukromí dopravci mají k těmto krokům připomínky – čeká se tvrdý boj o zachování pravidel hospodářské soutěže v EU.

Potíže v železniční nákladní dopravě se nevyhýbají ani v posledních letech relativně úspěšným ekonomikám jakou je Rumunsko. Stání železniční nákladní společnost CFR Marfă, která v roce 2023 hospodařila s příjmy ve výši 778 milionů RON (157 milionů EUR), není ani teoreticky schopna se zbavit staré dluhové zátěže ve výši 4,5 miliardy RON (910 milionů EUR).

Rumunská nákladní doprava v krizi 

Rumunská vláda se podle dostupných informací, které má RAILTARGET k dispozici chystá k neobvyklému kroku. Společnost CFR Marfă chce po ukončení předinsolvenčního řízení v březnu příštího roku bez jakéhokoliv právního nástupnictví úplně zlikvidovat a vytvořit nového dopravce s názvem Carpatica Feroviar.

Rumunská vláda tuší nutnost argumentace i vůči Evropské komisi. Připravuje tedy zdůvodnění opřené o nutnost zajistit ze státní úrovně plnění strategických dopravních služeb ve vojenských a v krizových situacích. Zároveň samozřejmě počítá s tím, že nová společnost bude poskytovat komerční služby na trhu.

Rumunsko: Vláda schválila vznik nové společnosti

Vláda už vznik společnosti Carpatica Feroviar schválila. Její kapitalizace, stejně jako pořízení kolejových vozidel potřebných k tomu, aby mohla konkurovat na trhu, budou sladěny s podnikatelským plánem. Vláda se chystá i projednat vznik a působení nové firmy s Generálním ředitelstvím Evropské komise pro hospodářskou soutěž. K protiakci se chystají i soukromí železniční dopravci. Počítá se s tím, že vznesou závažné námitky proti porušení principů a předpisů hospodářské soutěže v EU.

CFR Marfă měla problémy s nedovolenou podporou už v minulosti

V roce 2020 ji vyzvala Evropská komise k navrácení 570 milionů eur podpory, kterou EK označila za neslučitelnou s pravidly hospodářské soutěže. Rumunská vláda tehdy transformovala část dluhu firmy za vlastní kapitál ve výši přibližně 363 milionů EUR a dlouhodobě od roku 2010 nevyžadovala od firmy splatit dluh na sociálním zabezpečení a na daních.

Společnost CFR Marfa stát založil jako akciovou společnost ještě před vstupem Rumunska do EU v roce 1998, když reorganizoval rumunské dráhy Societatea Naţională Căile Ferate Române.

Zdroj: Economedia.ro; CFR Marfă

Tagy