foto: Wikimedia Commons / Public Domain /CFR Marfă
Rumunská železniční nákladní doprava se potýká s obrovskými dluhy a naděje na jejich splacení je mizivá. Vláda plánuje likvidaci CFR Marfă s dluhy ve výši 910 milionů EUR a chce na její místo založit novou společnost Carpatica Feroviar. Evropská komise i soukromí dopravci mají k těmto krokům připomínky – čeká se tvrdý boj o zachování pravidel hospodářské soutěže v EU.
Potíže v železniční nákladní dopravě se nevyhýbají ani v posledních letech relativně úspěšným ekonomikám jakou je Rumunsko. Stání železniční nákladní společnost CFR Marfă, která v roce 2023 hospodařila s příjmy ve výši 778 milionů RON (157 milionů EUR), není ani teoreticky schopna se zbavit staré dluhové zátěže ve výši 4,5 miliardy RON (910 milionů EUR).
Rumunská nákladní doprava v krizi
Rumunská vláda se podle dostupných informací, které má RAILTARGET k dispozici chystá k neobvyklému kroku. Společnost CFR Marfă chce po ukončení předinsolvenčního řízení v březnu příštího roku bez jakéhokoliv právního nástupnictví úplně zlikvidovat a vytvořit nového dopravce s názvem Carpatica Feroviar.
Rumunská vláda tuší nutnost argumentace i vůči Evropské komisi. Připravuje tedy zdůvodnění opřené o nutnost zajistit ze státní úrovně plnění strategických dopravních služeb ve vojenských a v krizových situacích. Zároveň samozřejmě počítá s tím, že nová společnost bude poskytovat komerční služby na trhu.
Psali jsme
Zajímá Vás fascinující svět Drákuly, tajemných hradů a středověkých vesniček? Lesní železnice Viseu v Rumunsku je turistickou atrakcí právě pro…
Rumunsko: Vláda schválila vznik nové společnosti
Vláda už vznik společnosti Carpatica Feroviar schválila. Její kapitalizace, stejně jako pořízení kolejových vozidel potřebných k tomu, aby mohla konkurovat na trhu, budou sladěny s podnikatelským plánem. Vláda se chystá i projednat vznik a působení nové firmy s Generálním ředitelstvím Evropské komise pro hospodářskou soutěž. K protiakci se chystají i soukromí železniční dopravci. Počítá se s tím, že vznesou závažné námitky proti porušení principů a předpisů hospodářské soutěže v EU.
Psali jsme
Tieto európske majstrovstvá (ME) zažili bezprecedentné cestovanie železnicami počas medzinárodného futbalového turnaju: od začiatku ME využilo vlaky ICE…
CFR Marfă měla problémy s nedovolenou podporou už v minulosti
V roce 2020 ji vyzvala Evropská komise k navrácení 570 milionů eur podpory, kterou EK označila za neslučitelnou s pravidly hospodářské soutěže. Rumunská vláda tehdy transformovala část dluhu firmy za vlastní kapitál ve výši přibližně 363 milionů EUR a dlouhodobě od roku 2010 nevyžadovala od firmy splatit dluh na sociálním zabezpečení a na daních.
Psali jsme
Oheň, voda, popel – ne nadarmo se vlakovému personálu říká „černá šlechta“. Když lokomotiva dorazí do depa, čeká je ještě celá noc práce. Historický…
Společnost CFR Marfa stát založil jako akciovou společnost ještě před vstupem Rumunska do EU v roce 1998, když reorganizoval rumunské dráhy Societatea Naţională Căile Ferate Române.
Zdroj: Economedia.ro; CFR Marfă