foto: Rail Cargo Group/Rakousko vydalo zásadní opatření pro přepravu odpadů. Cílem je přesunout maximum nákladu ze silnic na železnici.
Železniční nákladní doprava je jedinou šancí pro udržitelnou pozemní dopravu v příštích deseti až patnácti letech. To platí i pro ekologicky šetrnou přepravu odpadů, jako je výkopový materiál, stavební a demoliční odpad, odpad z domácností, popel a také struska. ÖBB, člen Rail Cargo Group (RCG) má již dlouholeté zkušenosti v oblasti nakládání s odpady.
Rakouský parlament nyní schválil novelu zákona o nakládání s odpady. To je pro provozovatele nákladní dopravy důležitý milník. Konkrétně bylo rozhodnuto, že přeprava odpadů o celkové hmotnosti vyšší než deset tun a nad určitou přepravní vzdálenost by měla být prováděna po železnici – nebo jinými alternativami s rovnocenným nebo nižším potenciálem znečišťujících látek nebo skleníkových plynů.
Od roku 2023 to bude platit pro vzdálenosti od 300 km, v roce 2024 od 200 km a od roku 2026 pro vzdálenosti od 100 km. Celkové množství odpadu vyprodukovaného v Rakousku v roce 2019 činilo přibližně 72 milionů tun. Mnohé z těchto druhů odpadů by byly díky svým vlastnostem obzvláště vhodné pro přepravu po železnici. Přesto se přibližně 80 % těchto odpadů, které jsou obzvláště vhodné pro přepravu po železnici, stále přepravuje po silnici.
Zde existuje velký potenciál pro přesun přepravy na železnici, a tím i pro okamžité snížení emisí CO2, jemného prachu a hluku ze silniční dopravy v Rakousku. Koneckonců každá přeprava po železnici významně přispívá k ochraně životního prostředí tím, že je 40krát šetrnější ke klimatu než přeprava kamionem a způsobuje méně než třetinové externí náklady ve srovnání se silniční nákladní dopravou.
Tagy