foto: Archiv/Roman Gono
Areál v Čierné nad Tisou zaznamenal v tomto roce významné objemy překládek materiálu ze širokorozchodné koleje, které areál realizuje. Areál se však především zaměřuje na překládku sypkých substrátů železné rudy, které jsou dále určeny pro železárny. Část nákladu míří do U.S Steel Košice, další část do České republiky nebo do Rakouska. Souběžně s navyšováním výroby v železárnách je navyšován i objem přepravovaných materiálů, což pro slovenského nákladního přepravce znamená větší objem přeprav.
„Samozrejme, nikto nevie dokedy ten nárast bude pokračovať, či nedôjde v budúcnosti opäť k nejakej korekcii, a tieto organizačné zmeny, ktoré robíme, že naša spoločnosť nebude tak citlivá na výkyvy a zmeny tohto objemu. A dokážeme tú prekládku riešiť veľmi efektívne s čo najmenším dopadom na náklady,” dodal v dnešním rozhovoru v RTV šéf ZSSK CARGO, Roman Gono.
ZSSK CARGO proto řeší otázku efektivity vykládky tovaru a od března plánuje realizovat kompletní vykládku materiálu za pomoci moderních technologií. Touto technologií jsou specializované výklopníky, díky kterým je možné náklad vyložit nejenom rychleji, ale i levněji. Technologie výklopníků tak pro areál v Čiernej nad Tisou znamená efektivizaci ve všech ohledech. V současnosti totiž ZSSK CARGO pro část vykládky používá bagry a rypadla.
ZSSK CARGO tímto plní kroky z tzv. Ozdravného plánu, jehož autorem je šéf slovenského nákladní dopravce, Roman Gono, který do této vedoucí funkce nastoupil jako krizový manažer.
Pro slovenského dopravce je důležité, že právě Ozdravný plán jako celek i jeho jednotlivé kroky mají podporu vedení ministerstva dopravy. Státní tajemník Jaroslav Kmet k tomu v rozhovoru pro RT uvedl:
„Dobre viete v akej situácii bolo CARGO minulý rok. Ten management, ktorý tam nastúpil, nový managament predložil ministerstvu dopravy alebo to predstavenstvo predložilo ozdravný plán a zatiaľ ideme podľa všetkýck tých krokov, ktoré si definovalo management. Myslím si, že efektom bude zdravá spoločnosť v čiernych číslach“
Lze hodnotit jednoznačně pozitivně, že ministerstvo vnímá pozitivní vliv nasazení nových technologií na celkovou konkurenceschopnost Slovenka. Ani konkurenční státy jako Madarsko a Polsko totiž nespí a provádí investice. Z pohledu Slovenska je tak důležité nezaspat a nasazovat moderní technologie, jako jsou právě automatizované výklopníky.
ZSSK CARGO je také připraveno na zvýšení kapacity přepravy ve stanici intermodální dopravy TKD Dobrá. Areál má totiž velký potenciál, a to především v rámci nových druhů přepravy, jako jsou kontejnerové vlaky. Ty jsou v současnosti celosvětovým železničním trendem. V současné době však není zdaleka využita plná kapacita tohoto areálu. Podpora kontejnerových vlaků z Číny, které jsou obrovským potenciálem a příležitostí pro celé Slovensko, je však v současnosti velmi řešeným tématem.