foto: Redakce RAILTARGET/Představujeme Šestikolák, elektrickou nákladní lokomotivu
Šestikolák je československou elektrickou lokomotivou na stejnosměrný proud, jež byla původně určena pro těžkou nákladní dopravu. Svoji přezdívku stroj získal díky počtu náprav, aby byl snadněji rozeznatelný od svých menších předchůdců, čtyřnápravových lokomotiv.
Jejich výroba probíhala v letech 1958-1959 a původně byly určené pro těžké rychlíky. Později byly přestavěny, neboť se nepodařilo dodržet nápravový tlak, a následně byly připraveny sloužit v nákladní dopravě. Jejich úkolem bylo nahradit parní trakci na hlavním tahu z Prahy do Čierné nad Tisou, neboť stávající elektrické lokomotivy zde nemohly konkurovat výkonnějších parním lokomotivám. V České republice sloužily dva stroje s tímto označením, které pod přezdívkou “Albatros” sloužily v České Třebové. Počátkem 90. let byla jedna z lokomotiv zrušena, o pět později jsou však oba stroje opraveny, jeden se stává majetkem Národního technického muzea, zatímco druhý slouží jako historický stroj v expozici společnosti České dráhy, a.s.
Zdroj: ČD Nostalgie
Tagy