foto: ČD / Public Domain /Retro Banán
Česká železnice se chystá rozloučit s ikonickými lokomotivami přezdívanými „banány“. Pražské depo vystavilo naposledy tři stroje, které ještě obsluhují spěšné vlaky na trase R41 mezi Vrchlicí a Prahou. Od pondělí zůstává v pravidelném provozu jen jeden.
Každý den se blíží okamžik, kdy se české železnice rozloučí s ikonickými expresními lokomotivami řady 150.2 a 151, přezdívanými „banány“. Pražské depo vystavilo naposledy tři lokomotivy této řady, které budou ještě obsluhovat spěšné vlaky na trase R41 mezi Vrchlicí a Prahou. Již v pondělí zůstane v provozu pouze poslední stroj, zatímco do dalších oběhů budou nasazeny moderní jednotky RegioPanter, jak informuje tisková zpráva.
RegioPanter nahradí Banány
RegioPantery, nové elektrické jednotky, se nyní hojně využívají na lince S4/U4 mezi Prahou a Ústím nad Labem. Na této lince operuje až 12 těchto moderních vlaků, které přinášejí komfort a pohodlí. Bezbariérové jednotky jsou vybaveny klimatizací, Wi-Fi, elektrickými zásuvkami a prostory pro invalidní vozíky, kočárky a jízdní kola. Dále se mohou pyšnit nejmodernějšími bezpečnostními technologiemi, včetně evropského vlakového zabezpečovače ETCS.
Historie banánů
Lokomotivy „banány“ mají bohatou historii. Původní řada E 499.2, později přeznačená na 150.2, byla vyrobena v roce 1978 v plzeňské lokomotivce Škoda. S maximální rychlostí 140 km/h a výkonem 4 000 kW se staly vlajkovou lodí Československých státních drah, určeny pro přepravu těžkých expresů na klíčových tratích. V jejich době to byly nejvýkonnější elektrické lokomotivy v zemi, schopné táhnout vlaky s hmotností až 600 tun.
Psali jsme
S novým systémem ETCS přichází rozloučení s ikonickými lokomotivami. Od ledna 2025 se na českých tratích rozloučíme s „Banány“ a dalšími…
Banán: Legendární lokomotiva
Poslední lokomotiva řady 150.2 zůstane v turnusu do 13. prosince 2024, zatímco řada 151, deponovaná v Bohumíně, bude pokračovat v obsluze InterCity vlaků na trase Praha – Bohumín – Žilina. Avšak s blížící se změnou jízdního řádu 15. prosince 2024 zůstane v pravidelném provozu pouze v omezeném počtu.
Přezdívku „banán“ tyto lokomotivy získaly díky svému původnímu krémovo-zelenému nátěru. Dnes však většina z nich nese modro-šedý korporátní design Českých drah, přičemž jen několik kusů stále zachovává nostalgické retro nátěry.
Psali jsme
Flotila BUDAMAR GROUP si letos polepší o 10 nových lokomotiv SIEMENS Vectron MS od leasingové společnosti Rolling Stock Lease. Jejich vzhled…
S koncem provozu těchto legendárních lokomotiv se uzavírá jedna kapitola české železniční historie, která zanechává hlubokou stopu v srdcích železničních nadšenců i běžných cestujících.
Zdroj: České dráhy