foto: Wikimedia Commons / Rob Dammers/PKP Cargo, ilustrační foto
Polský národní přepravce PKP Cargo zaznamenal pokles nákladů, včetně nákladů na zaměstnanecké požitky, a pokračuje v restrukturalizačních opatřeních. Opatření se stanou součástí dalšího restrukturalizačního plánu, který společnost předloží akcionářům a soudu v červnu 2025.
Finanční výsledky za první čtvrtletí tohoto roku vykazují, že dosavadní krizová opatření vedou ke zlepšení situace. Během tří měsíců roku 2025 zaznamenala skupina konsolidovanou čistou ztrátu ve výši 48,6 milionů PLN, což je výrazně méně než ve stejném období loňského roku, kdy ztráta činila 118,1 milionů PLN. Výnosy z dopravní činnosti dosáhly 928 milionů PLN.
V prvním čtvrtletí roku 2025 činila EBITDA téměř 75 milionů PLN. Provozní ztráta (EBIT) činila 20,4 milionu PLN. Ve výsledcích za první kvartál tohoto roku jsou již patrné účinky restrukturalizačních opatření provedených vloni. Náklady na zaměstnanecké požitky se snížily z 521 milionů PLN v prvním čtvrtletí roku 2024 na téměř 410 milionů PLN v prvních třech měsících roku 2025.
Nové obchodní příležitosti pro PKP Cargo
Zároveň PKP Cargo otevírá nové obchodní nabídky na dopravních koridorech, zejména v severojižním směru mezi Baltským a Jaderským mořem a na trasách do Hamburku a Rotterdamu. PKP Cargo připravuje projekt centrálního uzlu, který zlepší průchodnost koridorů sever-jih a východ-západ, a finalizuje smlouvy na pořízení moderního multifunkčního vozového parku.
Z nově podepsaných zakázek v celkové hodnotě 233 mil. PLN reportuje PKP Cargo přepravu uhlí z dolu Bogdanka do elektrárny Połaniec v hodnotě 48,5 milionů PLN na období od 1. dubna 2025 do 31. března 2027, dohody s chemickým holdingem Azoty, které zahrnují i možnost pronájmu vagónů ve vlastnictví PKP Cargo.
PKP Cargo mění strategii
Současně si PKP Cargo určilo za hlavní cíl zastavit proces ztráty podílů na polském trhu. Skupina PKP CARGO je lídrem na trhu železniční nákladní dopravy v Polsku, pokud jde o podíl na přepravené hmotnosti zboží i realizované přepravní práci. Tržní podíl skupiny PKP CARGO v prvním čtvrtletí roku 2025 činil 28,1 % v oblasti přepraveného objemu zboží a 26 % v oblasti přepravní práce. První tři měsíce roku 2025 však představují další čtvrtletí poklesu v železniční nákladní dopravě v Polsku.
Objem přepraveného nákladu se snížil o téměř 2,0 miliony tun meziročně (-3,6 % meziročně na úroveň 52,2 milionů tun) a přepravené výkony klesly o téměř -0,7 miliardy tkm meziročně (-4,7 % meziročně na úroveň 13,4 miliardy tkm). Vedení PKP Cargo provádí evaluaci ziskovosti jednotlivých běžících kontraktů. Růst chce systémově podpořit v perspektivních segmentech trhu, zejména v oblasti specializovaných a intermodálních přeprav, zatímco v segmentech trhu s omezenými vyhlídkami na růst budou obsluhovány v rámci speciální nákladové strategie. Přepravy hromadných materiálů nadále představují pro PKP CARGO velkou a velmi důležitou část činnosti.
Psali jsme
Předseda představenstva a generální ředitel polské skupiny PKP Alan Beroud byl jedním z předních speakerů v rámci panelové diskuse „Nákladní…
Železná ruda roste, uhlí klesá
Z údajů statistického úřadu za první dva měsíce roku 2025 vyplývá, že největší skupinou zboží v železniční dopravě zůstává v Polsku i nadále černé uhlí (32 % trhu), avšak vykazuje stálý klesající trend. Meziročně pokles přepravy zaznamenaly i zemědělské produkty (-34,2 %), produkty rafinérií ropy (-12,8 % ), koks, brikety a technické plyny (-11,5 % ). Nárůst přeprav byl zaznamenán v komoditách kamenivo, kámen, písek a štěrk (+2,1 %) a železná ruda (+69,9 %).
Na zveřejněné výsledky nereagovala cena akcií PKP Cargo na Varšavské burze. Osciluje kolem 16 PLN, tedy zhruba ve výši, kdy byl restrukturalizační program před rokem zahájen.
Zdroj: PKP Cargo, pravidelný reporting pro Varšavskou burzu