EU version

Podvýbor pro dopravu: Náměstek Sechter pracuje pro stát i po odvolání z funkce

Podvýbor pro dopravu: Náměstek Sechter pracuje pro stát i po odvolání z funkce
foto: Archiv/Včerejší jednání Podvýboru pro dopravu
07 / 04 / 2022

Včerejší Podvýbor pro dopravu projednával českoněmeckou smlouvu o splavnění Labe, která je důležitá i s ohledem na intermodální železniční dopravu. Na jednání se objevil také bývalý náměstek ministra dopravy Jan Sechter, a to i přes to, že ho Martin Kupka ke konci března odvolal z funkce. Přítomnosti Sechtera se však nelze divit, projektu se věnoval dva roky a bez jeho diplomatického nadání by se ho jen těžko podařilo schválit v minulém funkčním období. Právě čas byl v jednání naprosto klíčovou veličinou, němečtí Zelení, jenž tvoří stávající vládu, projekt dlouhodobě odmítali.

Personální změny rezortu Ministerstva dopravy se netýkaly jen vedení Českých drah nebo Dozorčí rady ČD Cargo. K reorganizaci došlo i na Ministerstvu dopravy. Z funkce náměstka ministra dopravy byl odvolán Jan Sechter, nesilniční sekce byla rozpuštěna a železnice přešla opět do kompetence náměstka ministra dopravy, Ladislava Němce.

Jan Sechter se řadu let pohyboval v diplomatických službách ČR a strávil mimo jiné několik let jako velvyslanec v Rakousku a Polsku. Tehdejší ministr dopravy Karel Havlíček jej zaangažoval v roce 2020 do svého užšího týmu, konkrétně na post náměstka úseku nesilniční dopravy a mezinárodních vztahů. Právě zkušenému diplomatovi Sechterovi, který před tím zastával post poradce předsedy Poslanecké Sněmovny, se podařil husarský kousek, k němuž byla kromě diplomatického umu potřebná také znalost němčiny, alespoň na úrovni Oberstuffe. Z české strany bylo totiž řadu let zablokováno splavnění Labe, po kterém volali rejdaři, obyvatelé Ústeckého kraje, většina politiků a koneckonců i část železničářů. Právě Sechterovi se podařilo v relativně krátké době vypořádat všechny připomínky Ministerstva životního prostředí, které schválení koncepce rozvoje vodní dopravy a splavnění Labe dlouhodobě bránily. Ještě v minulém volebním období, a to jak v českém, tak německém (bez Zelených) se podařilo nastavit parametry mezinárodní dohody, která je už odsouhlasena českou a německou vládou, prezidentem Zemanem, českým Senátem a shodou okolností se ve středu projednávala na sněmovním Podvýboru pro dopravu, aby ji dolní komora mohla dát hlasováním definitivu (mezinárodní smlouvy, resp. úmluvy nemusí být schvalovány v pořadí Sněmovna – Senát). 

Multiefekt

Splavnění Labe umožní zabít několik much jednou ranou. V prvé řadě získáme přístup po řece až do Hamburku. Součástí jezu v Děčíně má být i hydroelektrárna, která pokryje polovinu spotřeby města, čímž dojde k plnění greendealových dohod EU o snižování závislosti na fosilních palivech. Se zvednutím hladiny řeky dojde též k rozvoji říční turistiky, která se může protáhnout až do Litoměřic.       

Diplomat

„Je to kariérní diplomat a tady to předvedl v plné parádě. To, že se nám podařilo smlouvu o Labi dotáhnout až tak daleko, čemuž jsem já sám nevěřil, musím dát panu Sechterovi palec nahoru. Pracovalo se nám s ním dobře a všichni jsme se od něj v mezinárodních jednání hodně naučili, “ sdělil redakci RAILTARGET exkluzivně Lubomír Fojtů, ředitel ředitelství vodních cest České republiky.

Srdcař

Sechterova činnost zasahovala do řady dalších oblastí a nemalý kus práce odvedl rovněž v oblasti Vysokorychlostní železnice, projektu, který zásadně promění českou železniční dopravu ve vztahu k Evropě.

Kladně jej zhodnotil jeho bývalý nadřízený exministr dopravy Havlíček „Pan Sechter sice nebyl dopravák, ale byl to srdcař a člověk, kterého ta práce bavila a naplňovala. Znal jsem ho jako kvalitního velvyslance a když jsem stavěl sekci, která zahrnovala leteckou, vodní a železniční dopravu, dále mezinárodní vztahy, kosmické aktivity a výzkum, pak jsem zvolil jeho, protože to je z velké části o zahraničních vztazích. Byl velký podporovatel Labské cesty a udělal pro její obnovu největší kus práce za poslední roky. Je chybou, že se zbavujeme lidí, kteří jsou nadšeni pro věc a vyměňujeme je za politické náměstky,“ uvedl pro RAILTARGET Havlíček. 

Zdroj: Twitter/Jan Sechter

 

Sechterovu agendu si kvůli předsednictví ČR v EU rozdělí sám ministr dopravy Martin Kupka s náměstkem Ladislavem Němcem. Od Kupkova nástupu se tým náměstků ministra dopravy rozrostl o Václava Bernarda (STAN) a Tomáše Vrbíka (ODS), po odchodu Sechtera bude mít současný ministr dopravy o jednoho náměstka více, než jeho předchůdce.

Tagy