EU version

Podmínky pro dopravce v České republice se nastavují správným směrem. Další kroky ke konkurenceschopnosti železnice musí následovat.

Podmínky pro dopravce v České republice se nastavují správným směrem. Další kroky ke konkurenceschopnosti železnice musí následovat.
foto: Archiv/Železnice
30 / 10 / 2021

Dopravci na kolejích se v tomto roce konečně dočkali průlomové podpory, díky které ušetříasi 900 milionů korun ročně. Poslanci v létě odhlasovali novelu zákona o podporovaných zdrojích energie, která počítá s osvobozením železnic a MHD od poplatků za obnovitelné zdroje v ceně trakční elektřiny. Další kroky k podpoře konkurenceschopnosti železnice oproti silniční dopravě musí následovat.

Schválení tzv. POZE byl další krok ke zrovnoprávnění železniční a silniční dopravy. Pro návrh, který už v červnu prošel hospodářským výborem, hlasovalo 103 poslanců. Roli hlavního odpůrce převzala ministerstva, konkrétně sektor financí a průmyslu a obchodu. Jako hlavní důvod uvedla další zásah do státního rozpočtu. Kdo se naopak o tuto úlevu zasloužil, je sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz, které za ni bojuje prakticky od dob svého vzniku. „Velké díky za prosazení tohoto pozměňovacího návrhu patří poslankyni Matušovské a poslancům Kolovratníkovi a Polanskému a dalším. Pochopili, o jak velkou diskriminaci železniční dopravy jde, a novelu opakovaně prosazovali,“ řekl Oldřich Sládek, výkonný ředitel ŽESNAD.cz. „Kvůli nárůstu ceny emisních povolenek už od léta 2019 padaly výkony nákladní železniční dopravy a pokud k tomu přičteme strašák zdražení silové elektřiny v příštím roce, je to celé velmi nebezpečné pro celou kolejovou dopravu v elektrické trakci,“ prohlásil už dříve. Podle sdružení platby diskriminují železniční dopravce oproti silničním, kterým stát doposud ulevoval především – například snížením spotřební daně u nafty.

Příkladem země, která zavedla osvobození od poplatků za obnovitelné zdroje, může být Německo. Sousední Rakousko pro změnu dočasně zrušilo poplatek za dopravní cestu. Tyto kroky pomohou vyrovnat zvyšující se náklady za energie, údržbu a služby.

Podpora napříč politickým spektrem

V současnosti se v poslanecké sněmovně projednávají dva významné předpisy týkající se oblasti železnice: novela zákona 416/2009 Sb. o urychlení výstavby dopravní infrastruktury a novela zákona 266/1994 Sb. (drážní zákon). Většina politických stran ve svých volebních programech podporovala stavbu vysokorychlostních tratí. Především z řad hnutí ANO a Pirátské strany navíc zaznělo volání po záchraně regionálních tratí a lokálek, koalice SPOLU zas prosazuje lepší dopravní napojení na Vídeň.

Green Deal hraje železnici do karet

Mimo tuzemské podpory nesmíme opomenout pomoc Evropské unie, která rok 2021 jmenovala rokem železnice za účelem vyzdvihnutí vlaků jako bezpečného a udržitelného způsobu dopravy a celkově se snaží podporovat ekologicky šetrné druhy dopravy. Po zbytek roku dojde k uplatňování pravidel čtvrtého železničního balíčku, který má za cíl vytvořit plně integrovaný železniční prostor, odstranit zbývající institucionální, právní a technické překážky a podpořit hospodářský růst.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace