foto: Autor PKP Cargo / public domain/PKP CARGO
Polský železniční nákladní dopravce PKP CARGO zahájil právní kroky proti bývalému vedení a ex-premiérovi Mateuszi Morawieckému. Společnost viní předchozí představenstvo z nezajištění zájmů společnosti a z rozhodnutích, která vedla k finančním ztrátám.
PKP CARGO, polský provozovatel státní železniční nákladní dopravy, zahájil soudní řízení proti svému bývalému vedení a bývalému premiérovi Mateuszi Morawieckému s odvoláním na kroky, které vedly k nejisté finanční situaci společnosti.
Dne 20. června podalo PKP CARGO stížnost varšavské prokuratuře, v níž tvrdí, že předchozí představenstvo se dopustilo zločinů tím, že nechránilo zájmy společnosti a nejednalo na pevných právních základech.
Psali jsme
Situace v polské společnosti PKP CARGO je velmi napjatá. Avšak ne všechny společnosti v jejím holdingu se potýkají se stejnými problémy.…
Právní kroky se soustředí na politické rozhodnutí přijaté Morawieckim v červenci 2022, které vyžadovalo, aby PKP CARGO upřednostnilo přepravu uhlí. Společnost tvrdí, že tato politika vedla k významným finančním ztrátám. Podle společnosti zavedlo bývalé představenstvo tuto politiku bez náležité péče a neověřilo její právní základ. To vedlo k dalšímu poškození finančního zdraví společnosti. Současný úřadující prezident společnosti, Marcin Wojewódka, uvedl pro server Rail Freight: „Čtení shromážděných informací vede k závěru, že PKP CARGO provedlo tzv. uhelná rozhodnutí bez náležité péče při ověřování právního základu žaloby a bez dostatečné ochrany hmotné zájmy společnosti."
Psali jsme
I v Sejmu, polském parlamentu, se začalo zkoumat, co stojí za poklesem tržního podílu národního železničního nákladního dopravce PKP CARGO.…
Wojewódka zdůraznil podle Forsal nezbytnost právního jednání a uvedl jej jako zákonnou povinnost. "Samotným způsobem realizace předmětných rozhodnutí vznikla společnosti značná materiální škoda. Je proto naprosto nezbytné, aby současné představenstvo společnosti podalo oznámení státnímu zastupitelství – jde o povinnost vyplývající z ustanovení zákona,“ dodal.
PKP Cargo v současnosti čelí náročnému období s rozpočtovým deficitem 1,17 miliardy EUR, klesajícími objemy a poklesem hodnoty akcií. V reakci na to současné vedení umístilo třetinu svých zaměstnanců do neaktivního stavu a snížilo mzdy o 40 % v naději na stabilizaci finanční situace společnosti.
Zdroj: RAILTARGET, Forsal