foto: PKP CARGO /PKP CARGO
Polský nákladní dopravce PKP Cargo potvrdil, že během dvou let propustí více než 2400 zaměstnanců. Hromadné propouštění bude probíhat pod soudním dohledem a je podle vedení firmy nevyhnutelnou součástí restrukturalizace. První vlna skončí už v červenci 2025. Opozice viní vládu, část veřejnosti zuří.
PKP Cargo: Propouštění ve dvou vlnách až do roku 2026
Vlna propuštění se tedy bude odehrávat na etapy. Do září 2026 propustí polský národní železniční dopravce PKP Cargo více než 2400 zaměstnanců v různých profesních skupinách napříč firmou. Vedení PKP Cargo nevidí žádnou šanci, jak se hromadnému propouštění vyhnout. Minulý týden představenstvo PKP Cargo požádalo správce restrukturalizace společnosti, aby mohlo provést činnosti „překračující rámec běžného řízení, spočívající v zahájení konzultací s odborovými organizacemi o záměru provést hromadné propouštění”. Souhlas soudního dohledu už firma získala.
Propouštení zaměstnanců se tak jako dosud bude odehrávat pod dohledem soudu, kterým má na starosti restrukturalizaci společnosti. Hromadná propouštění proběhnou ve dvou vlnách: 1041 zaměstnanců do konce července 2025 a až 1388 pracovníků do konce září 2026.

Zaměstnanci PKP Cargo mají nárok na odstupné
Zaměstnanci mají v souvislosti s ukončením pracovního poměru v rámci hromadného propouštění nárok na odstupné v závislosti na délce zaměstnání. Představenstvo PKP Cargo oznámilo, že „navzdory dosud provedeným nápravným a restrukturalizačním opatřením v oblasti zaměstnanosti vyžaduje situace společnosti další kroky. Zahájený proces je významnou součástí restrukturalizačního plánu, jehož podrobnosti společnost představí do konce června 2025“. Konzultace s odborovými organizacemi zahájilo PKP Cargo už 6. června 2025 a budou trvat dvacet dnů.
Psali jsme
Polská nákladní železniční společnost PKP Cargo prodává své podíly v terminálech Slawków a Medyka za 225 milionů korun. Oba terminály představují…
Po skončení konzultací s odbory budou podepsány dohody o provedení hromadného propouštění nebo vydány předpisy o hromadném propouštění. Podmínkou jejich provedení bude absence námitek soudního dohledu nad restrukturalizací.
Propouštění: Výjimky pro rodiče a zdravotně znevýhodněné
PKP Cargo zároveň oznámilo, že se hromadné propouštění nebude týkat zaměstnanců, kteří sami vychovávají nezletilé děti, vychovávají děti se zdravotním postižením a nacházejí se ve zvláštní zdravotní situaci vyžadující intenzivní léčbu. V případě, že na základě kritérií budou k hromadnému propouštění vybráni zaměstnanci, kteří vedou společnou domácnost, bude hromadným propouštěním postižena pouze jedna z těchto osob.
Psali jsme
Ukrajina dostane přímý přístup do EU bez překládky. Logistická mapa Evropy se přepisuje. Polská vláda investuje miliardu eur do rozšíření terminálu…
Propouštění rozděluje i politickou scénu. Odraz politiky Donalda Tuska?
Rozsah dalšího propouštění se stal tématem i pro politickou scénu. Opoziční poslanec Marek Grobarczyk, bývalý státní tajemník ministerstva dopravy, uvedl na síti X, že drama tisíců propuštěných zaměstnanců PKP Cargo je odrazem politiky premiéra Donalda Tuska. Mezitím německá logistická společnost kupuje na Ukrajině, přímo u hranic s Polskem, železniční nákladní terminál. „Vypadá to, že Tuskova vláda likvidací PKP Cargo vytváří na trhu prostor pro zahraniční konkurenci. Tento německý plán učinit z naší země německou železniční vlečku musí vyvolávat oprávněný hněv Poláků,“ řekl. Hněv Poláků se ovšem na síti X dělí podle sympatií k vládě. Její příznivci Gróbarzyka upozorňují, že osm let vlády konzervativců se na PKP Cargo podepsalo velmi negativně.