foto: Archiv/Penězovody ze státních zakázek: Spasí vazby na TOP09 zadlužené podnikání bratří Šuškových?
Železniční podnikatelé bratři Šuškové navýšili zadlužení svého holdingu až na cca 7,1 miliardy korun. V sestupné tendenci se nacházejí již minimálně od doby, kdy byli zařazení na black list pro nespolehlivé dodavatele u ČD Cargo. Od národního dopravce přitom historicky čerpali zakázky v hodnotě miliard. Nyní po volbách vyvstává otázka, zda díky vazbám na politiky opět nenastartují penězovody do jejich upadající firmy.
Železniční holding Rail Invest patřící známým bratrům Šuškovým se propadá do stále hlubšího zadlužení. Ústředním bodem jejich podnikatelských aktivit je společnost Rail Invest, prostřednictvím které drží 100% obchodní podíly v osmi dalších společnostech. Jedná se mimo jiné o Ostravské opravny a strojírny (OOS), Traťovou strojní společnost (TSS), či firmu Wagon Legios.
Společnost Ostravské opravny a strojírny vykazuje již od účetního období 2012/2013 závazky z vydaných dluhopisů v nezměněné výši 2 miliardy Kč. Mateřská společnost Rail Invest potom vykázala poprvé už v roce 2013 závazky z vydaných dluhopisů ve výši 4,2 miliardy Kč. V poslední zveřejněné účetní závěrce již výše vydaných dluhopisů činí závratných cca 5,1 miliardy Kč. Celkově tak celá skupina vykazuje závazky z dluhopisů ve výši cca 7,1 miliardy Kč.
Taková čísla jsou opravdu alarmující. Celá skupina totiž negeneruje zisky, ze kterých by s přihlédnutím k budoucím nutným investicím bylo reálné v dohledné době takto vysoké závazky uhradit. Společnost Rail Invest například vykázala poslední výsledek hospodaření běžného účetního období (zisk po zdanění) ve výší mínus 1,24 milionu korun.
Obrovským problémem pro fungování holdingu Rudolfa a Petra Šuškových může být i rozhodnutí Finančního úřadu pro Moravskoslezský kraj. Ten totiž 17. září 2021 rozhodl o zřízení zástavního práva vůči společnosti Ostravské opravny a strojírny ve výši 145,6 mil. Kč k zajištění neuhrazené daně z příjmu právnické osoby. Je samozřejmě otázkou, zda takový postup státní správy nebude pro podnik fatální. OOS jsou totiž pravděpodobně nejdůležitější částí celé skupiny a jejich pád by mohl mít dominový efekt. Nutno podotknout, že není zřejmý důvod nezaplacení daňových závazků. Souviset by mohl i s úlevami, které stát poskytoval kvůli Covid-19.
Tato aktuální čísla je třeba vnímat v kontextu událostí posledních let. V prosinci loňského roku probíhal v sídle Ostravských opraven a strojíren policejní zásah. Podle informací v médiích se detektivové NCOZ zajímají o detaily podnikání obou bratří.
Server Parlamentní listy k problematice uvedl, že OOS se zbavila všech reálných aktiv a v jejím portfoliu zůstala zřejmě jen ta fiktivní; především pasiva. Vzbuzovalo to otázku, jestli takové kroky neměly vést k vyhnutí se daňové povinnosti.
Velkým problémem pro OOS a se historicky stal krok národního dopravce ČD Cargo, který v létě 2019 zařadil firmu na tzv. black list pro nespolehlivé dodavatele. OOS kvůli tomuto opatření zcela skončily zakázky u ČD Cargo. Vztahy mezi oběma firmami jsou dlouhodobě napjaté. Dopravce se dokonce svého času musel ohradit proti mediální kampani, kterou podle jeho tiskové zprávy proti němu vedl právě holding bratří Šušků.
Podnikání bratří Šuškových je historicky spojováno s navázaností na politickou scénu. Tato linie příběhu se začala psát již v roce 2002. Tehdy se konaly volby do Poslanecké sněmovny a na ministerstvo dopravy přišel Milan Šimonovský z KDU-ČSL. Pomoc pro jejich firmu přišla obratem. Šimonovský prosadil, aby byl tehdejší dluh státního dopravce vůči OOS, cca 200 milionů korun, urychleně převeden pod Českou konsolidační agenturu. Tím umožnil podniku překlenout nejhorší čas. Následně získaly OOS od Českých drah tři velké zakázky v hodnotě přes jednu miliardu korun.
Vazby mezi OOS a politiky jsou jasné zřetelné. Peter Šuška byl členem KDU-ČSL a za partaj se i účastnil voleb. OOS také KDU přispívaly na jejich kampaň. Podle týdeníku Ekonom byl klíčovou personou pro firmu bratří Šuškových i Pavol Lukša, bývalý místopředseda KDU-ČSL a následně i TOP 09. V té době prožívali Šuškovi opravdu zlaté časy. Během deseti let získala firma bratří Šušků z veřejných zakázek celkem 5,6 miliardy korun. Zisk se v nejlepším roce vyšplhal až na 1,7 miliardy korun.
Konec tohoto období přichází v roce 2014, kdy do čela ČD Cargo nastupuje nový management, dosazený za ministra Babiše. Od té doby objem spolupráce mezi ČD Cargo a OOS kvůli chronickým problémům setrvale klesá a končí výše zmíněným blacklistem pro nespolehlivé dodavatele a dnešním astronomickým zadlužením celého holdingu.
Historické vazby na politiku – především na KDU a na TOP09, by mohli bratři Šuškové nyní chtít opět naplno využívat. KDU i TOP09 po aktuálních volbách vyjednávají o účasti na vládě a post ministra dopravy je určitě jedním z nejlukrativnějších míst, která se nabízí.
Nový ministr totiž může spustit procesy, které by vedly k tomu, že by se penězovody mezi státním podnikem ČD Cargo a firmami bratrů Šuškových opět nastartovaly. Bude tedy velmi důležité sledovat, zda nespolehlivý dodavatel OOS zůstane na black listu ČDC a zda se nebudou znovu rozjíždět vztahy s firmou, od které se státní podnik už jednou rozhodl odříznout.