foto: ČD Cargo/tiskové materiály/ČD Cargo
ČD Cargo zaznamenalo neobvyklý nárůst poptávky po hnědém uhlí. Jen v měsíci září vzrostla o 80 procent. Na hnědé uhlí se musí čekat i 4 týdny. Největším odběratelem jsou hnědouhelné elektrárny, které nyní kvůli energetické krizi pracují na plný výkon.
Energetická krize a masivní nárůst cen energií se na železnici promítají nebývalým způsobem. Evropský Green Deal počítá s navýšením železniční dopravy a v dnešních dnech se i obsah přepravovaných vagónů mění. Tak jako před několika lety, je nejžhavější komoditou hnědé uhlí.
„Eviduje se bezprecedentní růst poptávky po přepravě hnědého uhlí do elektráren a tepláren. Opravny mají nastavenou prioritu na vozy Falls a Eas, najímáme další vozy. Děláme maximum pro to, aby v České republice bylo v zimě teplo,“ uvedl na twitteru Šéf společnosti ČD Cargo Tomáš Tóth
Železnice se potýká s kapacitními problémy. Tam, kde dříve stačily tři vlaky týdně, nyní jezdí vlaků až osm. Společnost ČD Cargo se tak snaží doplnit potřebnou kapacitu, kde se dá, uhelné vagony se ze dne na den staly nedostupnou komoditou. Jen za minulý týden si společnost půjčila na sto vagonů a do budoucna plánuje ještě dvakrát tolik. Jak informoval mluvčí ČD Cargo Petr Šťáhlavský: "Najímáme další vagony na přepravu. Hlavně velkoobjemové vagony pro přepravu uhlí. Chceme připravit zhruba o 300 vagonů víc, než je běžná kapacita."
Letošní nebývalý nárůst poptávky se naprosto vymyká běžnému nárůstu s příchodem topné sezóny. Nedostatek energie je výsledkem široké škály příčin, které se sešly dohromady. Především se tak jedná o růst cen základních energetických komodit, jako je ropa a zemní plyn a růst cen emisních povolenek v důsledku evropského Green Dealu. Po útlumu v době covidové pandemie se najíždí na běžný spotřební režim. Vliv na domácí situaci má i situace v Německu, které odstavuje jaderné bloky a vykupuje tak elektřinu i z Česka, a to za cenu vyšší, než dokáže nabídnout náš domácí trh.
"Sledujeme neskutečný nárůst zájmu o přepravu uhlí. Především hnědého. Zatímco v důsledku Green Dealu klesala poptávka, v září se ta situace úplně otočila. Přepravujeme zhruba o 80 procent uhlí víc." uvedl mluvčí ČD Cargo Petr Šťáhlavský.
Z dat společnosti vychází najevo, že poptávka po hnědém uhlí vzrostla až o rekordních 80 procent. Je to především dáno zvýšením výkonu hnědouhelných elektráren, které při aktuální energetické situaci stupňují normy. „Do pololetí se všichni oháněli Green Dealem a ještě v srpnu jeli útlumovou strategii směrem k uhlí, dnes je všechno jinak,“ doplnil šéf ČD Cargo, Tomáš Tóth.