EU version

Obří ruské ropné tankery kategorie Aframax. Klíčové logistické prostředky ruské ropy lelkují v jihokorejských přístavech

Obří ruské ropné tankery kategorie Aframax. Klíčové logistické prostředky ruské ropy lelkují v jihokorejských přístavech
foto: Alf van Beem / Wikimedia Commons / CC0/Ruský tanker NS Commander
27 / 01 / 2024

Jedná se o konkrétní druh lodí založených na systému sazeb vytvořených společností Shell za účelem standardizace smluvních podmínek pro přepravu. A pak, že sankce nefungují. Indie marně čeká.

Aframax je jedna ze dvou základních kategorií tankerů pro světový obchod s ropou. Typy Panamax operují v oblasti Panamy a jejím průplavu. Pochopitelně jsou konstruovány tak, aby propluly Panamským průplavem, což je klíčový faktor při jejich stavbě. Tankery Aframax, o kterých je aktuálně řeč byly vytvořeny pro oblasti Černého moře, Karibiku, Severního moře a nejdůležitější trasy ve Středozemním moři. Jejich tonáž se pohybuje mezi 80 až 120 000 tunami.


Část nákladu ruské ropy Sokol byla přesunuta na tři supertankery: La Balena, Nireta a Nellis. Jedná se o běžnou praxi k ušetření nákladů. Všechny tři mají na palubě aktuálně 3,2 milionu barelů ruského černého zlata. Dalších 11 ruských tankerů typu Aframax má na palubě necelých 7 milionů barelů. Jedná se o měsíční produkci ruského Sachalinu-1. Všechny stojí kvůli americkým sankcím a strachu Indie z plateb. Rusům se ropu dosud nepodařilo prodat, protože chtějí platbu v dolarech a Indové nabízí rupie.


Jen pro příklad, supertanker La Balena má výtlak 160 000 tun, dokáže se plavit rychlostí téměř jedenáct uzlů. Na délku měří 333 metrů a šířku 60 metrů. Pro srovnání, největší válečná loď historie, supermoderní americká letadlová loď Gerald R. Ford má stejnou délku a díky letové palubě dokonce větší šířku, ale výtlak je “pouhých” sto tisíc tun. Největší bitevní lodě historie, japonská třída Jamato, měly výtlak 65 000 tun.


La Balena se plaví pod vlajkou Džibutska, ale je vlastněná belgickou firmou EURONAV a řízena je z Řecka. Zdá se, že těmto Evropanům ruská ropa nevadí. Jedná se o relativně mladou loď, byla spuštěna v roce 2001. Zbylé tankery jsou ovšem ruské. Jejich kapacita je od 500 000 do 800 000 barelů. Jedná se o lodě Krymsk, NS Commander, Sachalin Island, Jaguar, Pavel Černyš a další.


Kupříkladu Krymsk má měří 250 metrů a na šířku má metrů 44. Jeho rychlost je pouhých 7,8 uzlu a výtlak činí 115 000 tun. Pochopitelně lelkování lodí v Jižní Koreji celý náklad hodně prodražuje. Indové nakupují na Blízkém východě a Rusové počítají ztráty. Jedná se o jeden z nejzásadnějších důsledků sankcí pro Rusko vůbec. Nejde jen o to, že tam ta ropa stojí, flotila také nenabírá další produkci. Sachalin-1 byl jednou z prvních akvizic Shellu v Rusku. Exxon Mobil odešel v roce 2022 a produkce s v ruské správě doposud nezotavila.     

Tagy