foto: GT1976 / CC BY-SA 4.0 / Wikimedia Commons/Vagon PKP Cargo
Polské nákladní dráhy hledají cestu z hluboké krize. Odprodej klíčových aktiv a sázka na obilný terminál mají nahradit výpadek přeprav uhlí.
Jednou z cest, jak narovnat dlouhodobě neuspokojivé hospodaření, je kromě restrukturalizace a propouštění zaměstnanců také odprodej majetku. PKP Cargo proto plánuje prodat dceřinou společnost Cargotor, která spravuje překladiště v Małaszewiczích. Terminál se nachází na hlavní koridorové trati před Brestem na hranici Běloruska.
PKP Cargo chce terminál odprodat PKP PLK, tedy části holdingu PKP, která má v péči železniční infrastrukturu. V polských odborných kruzích se v této souvislosti diskutuje o prodeji německé DB Schenker, která má rovněž sanovat ztrátové financování DB Cargo. Polsko chce jít podobnou cestou a PKP pracuje na podkladových materiálech pro Evropskou komisi, která bude zkoumat (podobně jako u použití výnosů z prodeje DB Schenker), zda nepůjde o nedovolenou státní podporu.
Psali jsme
”Rozhodnutí o uhlí nás připravilo o polovinu tržního podílu”. Tváří v tvář mnohamilionovým ztrátám, klesajícím tržbám a rostoucí konkurenci…
Rozdíl mezi DB Cargo a PKP Cargo
Proces notifikace by měl být završen v nejbližších měsících. Podle úřadujícího generálního ředitele Marcina Wojewódki existuje mezi německou a chystanou polskou transakcí jeden podstatný rozdíl. Zatímco DB Cargo je vlastněna pouze německým státem, většinu PKP Cargo (kolem 67 %) drží nestátní akcionáři. Odprodej terminálu by tedy vyžadoval dialog s nimi, nejen s vedením holdingu PKP SA.
PKP Cargo se v topí v dluzích
V dalším procesu restrukturalizace nelze ani jen tak převést dluhy, které má PKP Cargo vůči jiným polským státním společnostem – za odběr trakční energie dluží firmě PGE Energetyka Kolejowa a za použití železniční dopravní cesty PKP PLK. Tyto dluhy a společně s pozicemi vůči státním bankám tvoří naprostou většinu závazků.
Psali jsme
Historické vlečky po těžbě uhlí v Ostravsko-karvinském revíru dostanou nový smysl. Moravskoslezský kraj a PKP CARGO INTERNATIONAL podepsali…
Nové představenstvo PKP Cargo a alternativa za uhlí
Přípravou strategie společnosti se naopak již má zabývat nové, stálé představenstvo (to současné, prozatímní, tvoří členové dozorčí rady, jejichž dočasné působení končí 25. ledna 2025). V listopadu společnost vyhlásila výběrové řízení na členy představenstva. Současný úřadující předseda představenstva Wojewódka oproti dřívějším vyjádřením oznámil, že bude na tuto funkci kandidovat.
PKP Cargo také začalo pracovat nad tématem, čím nahradit výpadek uhlí z přeprav. Vkládá velké naděje do výstavby obilného terminálu v gdaňském přístavu, což nedávno potvrdil i předseda vlády Donald Tusk. Uvažuje se o podílu PKP Cargo ve společnosti Port Gdański Eksploatacja.
Finanční trhy nejprve hodnotily restrukturalizaci pozitivně, ovšem na podzim se trend otočil a cena akcií je opět na stejné výši jako byla při odchodu bývalého vedení firmy. PKP Cargo čeká ještě trnitá cesta.
Zdroje: PKP Cargo, Redakce RAILTARGET, www.pap.pl, www.polskieradio.pl