foto: redakce RAILTARGET/Vagonka NYMWAG
Vyšetřování v nymburské vagonce NYMWAG pokračuje. Drážní úřad dokončil kontroly a komentuje situaci. Další krok přijde na konci března.
Kauza kolem nymburské vagonky NYMWAG CS a.s. stále rezonuje železničním sektorem. Po dvojici inspekcí, které v posledních týdnech proběhly přímo ve výrobním závodě, nyní Drážní úřad komentuje jejich výsledky. Nastavené procesy pro uvádění vozů na trh podle regulátorů odpovídají normám, přesto se však objevily vážné problémy se sváry. Výrobce už přijal vlastní opatření, jejich podrobnosti ale zatím zůstávají neveřejné. O dalším postupu se bude jednat na evropské úrovni.
Psali jsme
Polský drážní úřad (UTK) reaguje na problémy s vozy SGGRSS80 a SGGMRSS90 vyráběnými českou společností NYMWAG CS. Po bezpečnostním…
Vyjádření Drážního úřadu o kontrole vagonky NYMWAG
"U společnosti Nymwag byly provedeny obě avizované kontroly. Nastavené procesy uvádění výrobků na trh jsou v pořádku, ale přesto došlo k problému se sváry na železničních vozech. Firma přijala vlastní opatření, která vyplývají z jejích interních zjištění. 28.3. bude na společném jednání informována Evropská agentura pro železnice i ostatní NSA o dalším postupu. Detaily k závěrům interních šetření společnosti Nymwag nemůžeme sdělovat, obraťte se prosím přímo na ně.”
Dvojitá kontrola v závodě NYMWAG, o co se jednalo?
První kontrola proběhla pod taktovkou Drážního úřadu ČR a spadala do kategorie Dozoru nad trhem. Tento typ inspekce zkoumá, zda výrobce splňuje všechny předpisy nutné pro uvedení vozidel na železniční síť. Jde především o kontrolu platných certifikací – zda jsou všechny v pořádku a zda vozy odpovídají technickým požadavkům.
Druhá kontrola, tzv. Dozor nad kvalitou, byla v rukou Výzkumného ústavu železničního (VÚŽ), který v kauze figuruje jako notifikovaná osoba (NoBo). Jde o pravidelný audit, který se u výrobců kolejových vozidel provádí každé dva roky a jeho cílem je ověřit dodržování kvalitativních standardů.
Dozor nad kvalitou je technicky detailnější než první inspekce. Zaměřuje se na výrobní procesy, technologické postupy, použití materiálů a celkové dodržování předepsaných výrobních standardů.
Na dotazy redakce RAILTARGET ohledně výsledků auditu VÚŽ reagoval s tím, že se k obsahu a průběhu projektu nemůže vyjadřovat: „VÚŽ se s ohledem na smluvní závazky zásadně nevyjadřuje k obsahu a stavu realizovaných projektů a zakázek.“
Jak se bude řešit problém se svary na vozech NYMWAG?
Kauza NYMWAG se dostala do popředí kvůli prasklinám ve svarech na vozech typu SGGRSS80 a SGGMRSS90. Klíčovou otázkou nyní zůstává, jakým způsobem výrobce odstraní nedostatky a zda implementuje opatření, která v budoucnu zabrání opakování podobných problémů.
Na praskliny jako první upozornil polský dopravce EUROWAGON, který podal hlášení do evropského systému SAIT. V rozhovoru pro RAILTARGET jejich generální ředitel Adam Butryn uvedl, že společnost úzce spolupracuje s výrobcem na nápravě situace. Potvrdil také, že se jedná o sériovou vadu, proto bylo nutné otestovat všechny vozy daného typu, které společnost vlastní.
Podle jeho slov společnost NYMWAG provedla interní audit, jehož cílem bylo identifikovat hlavní příčinu vad a následně zavést nápravná opatření. Nicméně na dotazy redakce RAILTARGET výrobce stále neodpovídá.
Psali jsme
Na kauzu vadných svarů na nákladních vozech vyrobených společností NYMWAG CS a.s, kterou odhalila německá reportáž, reagují významné evropské drážní…