foto: Redakce RAILTARGET/Trainspotting v přístavu Gdyně
Přístav Gdyně dostal díky Budimex moderní železniční kabát. Podívejte se s námi na exkluzivní noční snímky, které zachycují přeměnu tohoto dopravního uzlu na logistické centrum budoucnosti.
Pohled do zákulisí přístavu Gdyně: Budimex přináší moderní logistiku
Přístav Gdyně prošel díky společnosti Budimex zásadní modernizací železniční infrastruktury. Po otevření projektu jsme měli možnost nahlédnout, jak proměna přístavu skutečně vypadá. Železniční spojení nyní efektivně propojuje námořní dopravu, přičemž v pozadí lze spatřit impozantní přístav Gdyně s přístavními jeřáby.
Projekt modernizace železničního spojení s přístavem Gdyně je vzorovým příkladem toho, jak může efektivní infrastruktura podpořit rozvoj regionální i mezinárodní logistiky. Společnost Budimex v rámci tohoto projektu provedla komplexní rekonstrukci železniční stanice Gdynia Port a přilehlé infrastruktury. Modernizace zahrnovala 115 kilometrů tratí, instalaci 359 výhybek a elektrifikaci přístupových bodů. Díky těmto úpravám mohou do přístavu zajíždět delší, 750metrové vlaky, což výrazně zvyšuje kapacitu nákladní dopravy a efektivitu přepravy.
„Aktuálně jsme ve fázi přejímky stavby, všechny základní práce byly dokončeny. Vznikl krásný systém zahrnující až 39 tratí. Bezpochyby se jedná o největší zakázku z oblasti železniční infrastruktury, jakou Budimex doposud realizoval,“ říká Piotr Czupryn, ředitel pro oblast zakázek společnosti Budimex SA.
Budimex a Gdyně jako inspirace pro středoevropskou logistiku
Modernizace přístavu Gdyně může být pro mnoho zemí, včetně České republiky, inspirativním vzorem, jak zvýšit kapacitu železničního uzlu a objem přepraveného nákladu. V tomto projektu se Budimex nezastavil jen u obnovy kolejí a stavby nových překladišť. Provedl celkovou proměnu infrastruktury – elektrifikace přístupových bodů, rozšíření tratí a zvýšení kapacity kolejí teď umožňuje odbavit i ty nejdelší vlaky, které dříve přístav nezvládal.
Kromě modernizace železnic zahrnoval projekt výstavbu 13 kilometrů silnic, dvou nových železničních viaduktů, místního dispečinku a nových kanceláří pro PKP Cargo. Tato vylepšení zkrátila časy manipulace s nákladem a zvýšila počet obsluhovaných vlaků. Modernizací železničního uzlu se kapacita vlaků zvýšila téměř pětkrát, což otevírá nové příležitosti pro investory a dopravní společnosti. Tento projekt ukazuje komplexní přístup Budimex k modernizaci infrastruktury – od plánování tratí po jejich propojení s ostatními druhy dopravy. Česká republika může využít zkušenosti z Gdyně jako model pro vytvoření dopravních sítí, které budou odpovídat evropským standardům a potřebám cestujících.
Budimex na cestě do Česka
S takovými úspěchy za zády Budimex nezůstává jen v Polsku. Sází na expanzi do České republiky, kde vidí velkou příležitost k růstu a možnosti přispět svou odborností. Na českém trhu již firma pracuje na klíčovém projektu dálnice D35 a podle vyjádření představitelů firmy vidí v Česku potenciál, který je srovnatelný s polským trhem před deseti lety. České dálnice a železnice čekají v příštích letech velké investice, a Budimex je připraven být u toho – nejen jako stavitel, ale jako inovátor, který přináší zkušenosti z projektů, jako je modernizace přístavu Gdyně.
Budimex a české VRT
Budimex se také připravuje na expanzi v českém železničním sektoru s ambicemi na vysokorychlostní železnici. Společnost byla v květnu hlavním partnerem 18. výroční konference Dopravní infrastruktura v Litomyšli, kde se sešli přední představitelé oboru, aby diskutovali o budoucnosti dopravní infrastruktury v České republice. Budimex zde vyjádřil zájem přispět k projektům vysokorychlostních železnic v České republice a přitom využít inovace a know-how, která se osvědčila v Polsku. "Chceme přispět na projekty vysokorychlostních železnic v České republice," řekl Rafal Zahuta, projektový manažer Budimexu. "Máme mnoho zkušeností z řízení velkých železničních projektů v Polsku a prací na trati Rail Baltica v Lotyšsku.”
Zdroje: budimex.pl, railtarget.eu-gdynia, railtarget.cz-budimex, www.railtarget.eu-litomysl, www.railtarget.cz-budimex-v-cr